چکیده:
موج نو شبکه های فارسی زبان در سه ساله اخیر، تمرکز خاصی بر خانواده ها (جوانان و زنان ) داشته اند و کم شدن فاصله سنی - زیستی مجریان و گردانندگان آنها با جامعه امروز ایران ، عاملی مهم در تقویت این رویه به شمار می رود. در مقاله حاضر تلاش شده با بررسی تحلیلی - توصیفی عملکرد برخی از این شبکه ها، مهم ترین زیرساخت های نظری آنها ارزیابی شود، همچنین روش ها و تکنیک های پیام دهی و انتقال محتوای آنها معرفی و در نهایت پیشنهادهای اجرایی برای مقابله با این موج نیز ارائه گردد.
خلاصه ماشینی:
با مفروض گرفتن تأثیر شبکه های ماهواره ای بر طیف هایی از جامعه ١، مسئله اصلی در مقاله حاضر شناسایی زمینه های این تأثیرگذاری ، روش ها و فرآیندهای آن و تأثیرات احتمالی آن بر گروه مخاطبان مورد نظر (زنان ) است ، چراکه فرآیندها جنبه های زیرپوستی و جذاب دارند و در طی زمان مخاطبان خود را در نوعی درهم تنیدگی فرهنگی با فرهنگ جهانی درگیر می کنند.
به دلیل فقدان برخی مؤلفه های اساسی (نظیر نزدیکی و آشنایی با جغرافیای فرهنگی ایران امروز، برخورداری از فناوری ها و تکنیک های قدیمی در ارائه محتوا و سوگیری شدید سیاسی ) هیچ گاه در مرکز توجه مخاطب داخلی قرار نگرفته اند، اما طبق برخی یافته ها میزان بازدید برنامه های ماهواره ای شبکه های خانوادگی فارسی زبان رو به رشد گزارش شده است (بیچرانلو، ١٣٩٠).
در اینکه رسانه ها با توجه ، گزینش و اغراق ، تفسیر خاصی از نقشه ای جنسیتی ارائه می کنند، تردیدی وجود ندارد (رضایی و کاظمی ، ١٣٨٧: ٨٦)، اما تفاوت اصلی در اینجاست که پندار طراحان جنگ نرم ، عقب نگه داشته شدن زنان از سوی حاکمیت یا ارزش های حاکم بر جامعه ایرانی است و این ارزش ها باید در هم ریخته شوند و در عمل تصویری گزینشی و اغراق آمیز از وضع زن به نمایش گذارده می شود.
برخی یافته ها نشان می دهد که انسجام اجتماعی کسانی که منابع خبری خود را از میان شبکه های ماهواره ای انتخاب کرده اند، پایین تر از افرادی است که به رسانه ملی در این باره مراجعه کرده اند (باصری و حاجیانی ، ١٣٨٩: ٨٨).