چکیده:
پژوهش حاضر قصد دارد، نظر مخاطبان برنامه «بفرمایید شام » شبکه «من و تو» در خصوص چگونگی ارائه شاخص های سبک زندگی در این برنامه و الگوهای مصرف و رفتار این مخاطبان را مطالعه کند. چارچوب نظری پژوهش مبتنی بر رویکرد مطالعات فرهنگی ، نظریه های دریافت و مخاطب فعال ، مصرف و سبک زندگی است . در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق مردم نگاری و نمونه گیری گلوله برفی ، با ٢٠ نفر از مخاطبان برنامه بفرمایید شام در قالب گروه های کانونی ، مصاحبه عمیق صورت گرفته است . نتایج مصاحبه ها نشان می دهد، که تغییر سبک زندگی بینندگان متناسب با خوانش های متفاوت آنها از متن برنامه اتفاق افتاده است . شاخص های سبک زندگی در قالب سرگرم کنندگی ، ضداخلاق گرایی ، تهدید باورهای دینی ، شیوه های زندگی مهاجران ایرانی و حذف عنصر خانواده به نمایش درآمده است . تعاملات و گفتگو درباره محتوای برنامه بفرمایید شام ، خلق و تفسیر معنا و نمادهای مشترک را در ماین تامشاگران ایجاد کرده و به مرزبندی نمادین اجتماع بینندگان این برنامه با سایران خارج از این گود، منجر شده است
خلاصه ماشینی:
این فرآیند ممکن است ارتباط میان تماشاگر و تبادل اشتراکات فرهنگی و مؤلفه های مشترک در سبک زندگی آنها را با شرکت کنندگان برنامه بفرمایید شام دوچندان کند.
یکی از این شاخه ها استفاده از رسانه را یکی از ابعاد مهم زندگی روزمره دانسته است و به استفاده رسانه ای افراد با توجه به تجربیات و زمینه فرهنگی آنها و قدرت و توان مقاومت مخاطبان در مقابل معنای مسلط پیام های رسانه ای تأکید می کند.
(بون ، ١٩٨٢ به نقل از کوهن ، ١٣٩٠: ٨٨) جمع بندی مبانی نظری برای مطالعه الگوهای رفتاری ، مصرفی و سبک های زندگی که از سوی مخاطبان برنامه بفرمایید شام اتخاذ شده است ، به مکتب مطالعات فرهنگی رجوع کردیم و نظریات دریافت و مخاطب فعال مورد بررسی قرار گرفته است ؛ چراکه مخاطب در چرخه ارتباطی دنیای امروز از حالت انفعال و سکون رها شده است و آگاهانه به خوانش و معناسازی از محتوای رسانه ای مبادرت می ورزد.
ب - برای پاسخ به دومین سؤال تحقیق ، (از دید مخاطبان ، شاخص های سبک زندگی چگونه در برنامه بفرمایید شام ارائه شده است ؟)، از مجموع گفته های افراد مورد مطالعه در چهار گروه نمونه گیری ، مقولات زیر حاصل شد: ١.
همان طور که شناخت الگوهای مصرفی و سبک های زندگی که از طریق مجموعه بفرمایید شام به تماشاگران معرفی می شود، هدف و دغدغه این پژوهش بود، که با مراجعه به مخاطبان این برنامه گونه های خوانش و دریافت آنان مورد بررسی قرار گرفت .