چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی مقطع دبیرستان از لحاظ میزان توجه به مولفه های روش تربیت الگویی (الگودهی ، الگوپردازی و الگوزدایی) در اسلام است . پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد و طرح پژوهش غیر پیدایشی بود که در آن ضمن تعیین بسامد هر کدام از واحدهای تحلیل (قرائت و متن ) به توصیف داده های اولیه پژوهش پرداخته شد. تحلیل یافته ها نشان داد در هر سه پایه در مولفه الگودهی ، بیان شخصیت پیامبر و ائمه بیشترین واحدهای مشمول را داشتند. در مولفه الگوپردازی ، ارائه الگوهای مطلوب بیشتر دیده شد و درمولفه الگوزدایی، الگوهای منفی ، بیشترین واحدهای مشمول برخوردار را نشان داد. هم چنین مقایسه بین مولفه ها نشان داد در تمام پایه ها مولفه الگودهی بیش از دو مولفه دیگر دیده شد و مولفه الگوزدایی کمترین فراوانی را داشت . مولفه الگوپردازی نیز در هر سه پایه به طور متوسط مشاهده شد. مقایسه کتابها نیز نشان داد که دین و زندگی سال سوم بیشترین مولفه های مشمول را هر سه مولفه داراست در نهایت اینکه مولفه های متن اصلی نسبت به قرائت بیشتر مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
"در این راستا همانگونه که قبلا بیان شد در این پژوهش سعی شد کتابهای دین و زندگی سال اول ، دوم و سوم دوره دبیرستان از حیث برخورداری از مؤلفه های روش تربیتی الگویی (الگوی دهی ، الگو پردازی و الگوزدایی ) تحلیل و بررسی شود؛ بدین منظور و در پی پاسخگویی به پرسش های پژوهش و بر اساس تحلیلها نتایجی به دست آمد؛ از جمله اینکه در سه کتاب منتخب مؤلفه الگودهی از پیامبر و ائمه دارای بیشترین فراوانی بوده است .
از دیدگاه احادیث و آیات قرآنی وجود سرمشق های بزرگ در زندگی انسان وسیله مؤثری برای تربیت آنها بوده است ؛ به همین دلیل پیامبر و پیشوایان معصوم ، مهمترین شاخصهای هدایت را با عمل خود نشان میدادند؛ یعنی سخن و عمل و سکوتشان همه PDF created with pdfFactory Pro trial version www.
با توجه به اینکه شالوده اصلی شخصیت فرد در خانواده شکل میگیرد و خانواده مهم ترین عنصر تربیتی در نظام آموزشی است ؛ چرا که فرد به علت حضور همیشه و دائم والدین با آنها همانند سازی ، میکند و در زمان تقلید از والدین خود احساس ایمنی و امنیت میکند و دوست دارد درست مانند آنها باشد تا مورد حمایت قرار گیرد (مفیدی ، ١٣٧٣)، الگودهی از نقش والدین اهمیت بسزایی دارد و این مسئله زمانی اهمیت بیشتری دارد که والدین در راستای آموزه های اسلامی عمل کنند و الگو شوند.
هم چنین از آنجا که این پژوهش بر مبنای مؤلفه های روش تربیتی الگویی اسلام صورت گرفته است پیشنهاد میشود کتابهای درسی بر اساس سایر روشهای تربیتی اسلامی نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد."