چکیده:
این پژوهش به بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف پرداخته است. حجم نمونة پژوهش 316 نفر از دانش آموزان دبیرستان های شهرستان رباط کریم است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. پژوهش از نوع مطالعه کمی همبستگی است. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسش نامة 13 سوالی ارتباط با جنس مخالف، پرسش نامة 90 سوالی شخصیتی «آیسنک» و پرسش نامة 12 سوالی «امید» اشنایدر است. داده ها بر اساس آزمون خی دو و آزمون t مستقل تحلیل شد. یافته ها حکایت از آن دارد که پسران بیش از دختران وارد ارتباط با جنس مخالف می شوند. همچنین ارتباط با جنس مخالف با افزایش ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، روان گسستهگرایی، برون گرایی، و کاهش امید، همبسته است. یافتة دیگر اینکه شدت روان گسستهگرایی در افرادی که ارتباط جنسی را تجربه کرده اند بیشتر است. بنابراین، خودمهارگری جنسی تاکید شده است.
This descriptive study is a survey that aims to "develop an appreciation questionnaire based on the Islamic teachings". In descriptive method، Islamic teachings on appreciation and gratitude were analyzed. After extraction of cognitive، behavioral and emotional components in two areas of appreciation of the Creator and the creature، the preliminary questionnaire was developed. In the survey method، the reliability and validity of the scale were studied in a sample of 104 participants from the statistical population of Imam Khomeini Institute’s students. In order to obtain the convergent and criterion-based validity، the Satisfaction with Life Scale and the appreciation questionnaire were respectively used. In evaluation of content validity، experts’ mean scores of 0 .87and Kendall’s concordance coefficient of 0.159 were obtained. To measure the construct validity، the correlation between the subscales and the total score، the correlation between the components of each subscale and total score، and the correlation of each item with the total score were calculated. The results show a satisfactory validity. In studying the reliability of the scale، Cronbach's alpha coefficient of 0. 9، Spearman split-half of 0.81،and Guttman split-half of 0.78 were obtained.
خلاصه ماشینی:
"آزمون میانگین متغیرهای گوناگون بین دو گروه دارای رابطه و بدون رابطه (آزمون T) رابطه تعداد میانگین Tمقدار درجة آزادی معناداری برون گرایی دارد 174 50/13 238/2 314 026/0 ندارد 142 70/12 روان رنجوری دارد 174 90/14 214/3 314 001/0 ندارد 142 28/13 روان گسسته گرایی دارد 174 58/7 854/2 314 001/0 ندارد 142 50/6 امید دارد 174 39/35 538/2- 314 005/0 ندارد 142 79/36 جدول 3، میانگین نمرات خرده مقیاس های شخصیت و مقیاس امید را در دانش آموزان دارای رابطه جنسی کامل یا تماس های جسمی طولانی مدت و دانش آموزان دارای روابط سطحی با جنس مخالف (اعم از ارتباطات غیرحضوری تا ارتباط جسمی کوتاه مدت) را نشان می دهد.
آزمون میانگین متغیرهای گوناگون بین دو گروه دارای رابطة عمیق و رابطة سطحی (آزمون T) رابطه تعداد میانگین Tمقدار درجه آزادی معناداری برون گرایی عمیق 36 16/13 717/0- 172 474/0 سطحی 138 58/13 روان رنجوری عمیق 36 38/14 738/0- 172 435/0 سطحی 138 04/15 روان گسسته گرایی عمیق 36 75/8 223/2 172 028/0 سطحی 138 28/7 امید عمیق 36 02/36 008/1 172 315/0 سطحی 138 22/35 بحث و نتیجه گیری یافتة اول پژوهش حکایت از آن دارد که 174 نفر از مجموع 316 دانش آموز (معادل 55 درصد)، با جنس مخالف ارتباط داشتند که 78 دانش آموز پسر (معادل 62 درصد پسران شرکت کننده) و 96 دختر (معادل 5/50 درصد دختران) بودند.
در مجموع، می توان چنین نتیجه گیری کرد که ارتباط و دوستی با جنس مخالف از یک سو، با افزایش ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، روان گسسته گرایی، برون گرایی و کاهش امید همبسته است و از سوی دیگر، شدت روان گسستگی در افرادی که ارتباط جنسی داشته اند بیشتر است."