چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی دوره های آموزش مهارت های اخلاقی به زوجین ، از طریق ایجاد ارتباط میان متغیر های رضایتمندی ، یادگیری (سطح معلومات ) و بهبود رفتار(روابط متقابل ) صورت گرفته است . روش اتخاذ شده در این پژوهش توصیفی - همبستگی بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (جداول و نمودار ها) و استنباطی که شامل آزمون همبستگی پیرسون بوده استفاده شده است . ابزار اندازه گیری در این جستار پرسش نامه محقق ساخته با روایی و پایایی مورد قبول و در سه محور رضایتمندی ، یادگیری و بهبود رفتار بوده است که میان ١٠٣ نفر از مخاطبین حاضر(خانواده کارکنان نیروی انتظامی استان چهارمحال وبختیاری ) در دوره های آموزشی ذکر شده که به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند، توزیع شد.مخاطبین گروه آزمایش ، ٦ دوره چهار ساعته برنامه آموزش گروهی را در بازه زمانی ٩ ماهه دریافت نمودند که پس از پایان یافتن این ادوار نتایج تحقیق موصوف نشان داد ارتباط عمیقی میان رضایتمندی همسران از دوره آموزشی با ارتقاء معلومات ایشان در زمینه همسرداری وجود دارد. از سوی دیگر میان تعالی سطح معلومات و بهبود رفتار همسران آموزش دیده همبستگی مثبتی وجود دارد. به طوری که می توان گفت دوره مذکور تاثیر فراوان و مثبتی بر معلومات ایشان و بالتبع بهبود روابط و رفتارایشان ایجاد نموده است .
This study aimed to evaluate the effectiveness of training courses moral skills to couples, by linking the variable of satisfaction, learning (knowledge) and behavior (interaction) has been made. The approach adopted in this study was descriptive, correlation and analysis of data, descriptive statistics (tables and charts) and inferential statistics including Pearson correlation test was used. Measuring in this paper questionnaire has acceptable reliability and validity in three satisfaction, learning and behavior among 103 people who have contacts (Family law enforcement personnel Chaharmahal and Bakhtiari Province) listed courses were selected randomly distributed.Contacts groups, received the 6 four-hour group education program in the period of 9 months that after the end of the times, he showed a deep connection between satisfaction survey results wives of course with the promotion of their knowledge in the field of treating a husband there is from the wives of excellence knowledge and behavior positively correlated trained so that it can be said there are plenty of positive impact of the information and thus improve relationships and Rftarayshan he has created.
خلاصه ماشینی:
روش کار دراین پژوهش بدین صورت بود که مخاطبین گروه آزمایش خانواده کارکنان نیروی انتظامی استان چ وب (زوجین )، ٦ دوره چهار ساعته برنامه آموزش گروهی مهارت های اخلاقی را در بازه زمانی ٩ ماهه دریافت نموده و پس از پایان یافتن این ادوار نظر سنجی مربوط میان ایشان توزیع ، جمع بندی و با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون )مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
هدف از اتخاذ آزمون یاد شده در این پژوهش بررسی همبستگی و ارتباط میان متغیر های ذکر شده بوده است ؛ بالطبع ایجاد رضایتمندی ازدوره مذکوردربین مخاطبان ارتباط عمیقی باارتقای سطح معلومات ایشان درزمینه مهارت های اخلاقی مطرح شده در دوره دارد، به عبارت واضح تر این گونه متصور است که به میزان یادگیری مخاطبین از مطالب مطرح شده با رضایتمندی ایشان از دوره ارتباط مسقیم دارد و با افزایش رضایتمندی ، یادگیری مخاطبین نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
با توجه به تجزیه و تحلیل داده های مربوط به سؤال سوم و با عنایت به یافته های به دست آمده از آزمون همبســتگی پیرسون برای ازریابی تأثیر آموزش مهارت های اخلاقی با در نظر گرفتن ارتباط میان سطح رضایتمندی و بهبود رفتار ، ملاحظه می گردد که دوره های آموزشی مذکور بر علاقه مندی کارکنان از ادوار تربیتی و آموزشی مجموعه عقیدتی سیاسی اثر مثبت داشته و به همین جهت اثبات رضایتمندی کارکنان از ادوار موصوف قابل اثبات می باشد.