چکیده:
فرهنگ شهروندی به مثابه نوعی فرایند از قرن نوزدهم همگام با جوامع مـدنی و دولت های ملی شکل گرفته است . این پدیده با جدی شدن مساله جهانیشدن در دهه های اخیر از مسایل اجتماعی معاصر است . پژوهش حاضر قصـد دارد تاثیر دین و رسانه را بر فرهنگ شهروندی زنان مورد بررسی قرار دهد. مدل تحقیق حاضر بر اساس نظریه های ژانوسکی و ترنر طراحـی شـد و داده هـای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته بین ٤٠٠ نفر از زنان ٢٩-١٨ سال شهر فیروزآباد توزیع و با استفاده از نمونـه گیـری خوشـه ای چنـد مرحلـه ای گردآوری شد. هم چنین اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تاییـد شـد. نتـایج حاصـل از تجزیـه و تحلیـل داده هــا در محــیط SPSS بیــانگر آن اســت کــه از میــان ٦ فرضــیه تحقیــق ، فرضیه های مربوط به میزان دینـداری و میـزان اسـتفاده از رسـانه و آگـاهی سیاسی و هویت ملی مورد تایید قرار گرفتند. نتایج رگرسیون چند متغیره نیز نشانگر این واقعیت بود که ٤ متغیر میزان دینداری، هویت ملی، میـزان آگـاهی سیاسی و میزان تحصـیلات پاسـخگویان در مجمـوع ٣٨ درصـد از تغییـرات متغیر وابسته را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس سؤال های تحقیق از این قرار است : ١- به چه میزان دین و رسانه بر شـکل گیـری فرهنـگ شـهروندی تأثیرگـذار بـوده است ؟ ٢- آیا رابطه ای بین هویت ملی و آگاهی سیاسی و فرهنگ شهروندی وجود دارد؟ ٢- پیشینه تحقیق محمودی (١٣٩٠)؛ در تحلیل محتوای کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی سه پایـه دوره راهنمایی این نتیجه به دست آمد که بیشتر محتوای کتاب ها به آمـوزش شـهروند قـانون مدار با ٤٥/٥ درصد پرداخته است .
براسـاس آنچـه بـر مبنـای نظریه ترنر گفته شد، و دخل و تصرف در مدل وی و با جایگزینی برخی مؤلفه ها، مـدل تحقیق به صورت زیر ارائه میگردد: 136 / ٢- مدل مفهومی پژوهش / / تحصیلات ، استفاده از درآمد رسانه ها، دینداری / فرهنگ شهروندی (دارای سه بعد رعایت قوانین ، مسئولیت پذیری، مشارکت ) / / آگاهی سیاسی هویت ملی بر این اساس ، درآمد افراد در قالب منابع اقتصـادی، میـزان تحصـیلات ، دینـداری و استفاده از رسانه ها در قالب منابع فرهنگـی و آگـاهی سیاسـی در قالـب منـابع سیاسـی جایگزین شده اند.
نهایتا در مدل معادله رگرسیونی چهار متغیـر در مدل باقی ماندند که متغیر میزان دینداری بـه عنـوان اولـین و قـوی تـرین متغیـر وارد معادله شده است و به تنهایی توانسته است ٠/٣٨ از تغییرهـای واریـانس متغیـر وابسـته این تحقیق (فرهنگ شهروندی) را تبیین کند سپس متغیرهـای میـزان آگـاهی سیاسـی و هویت ملی و میزان تحصیلات در معادلـه وارد شـدند کـه در مجمـوع ایـن سـه متغیـر توانسته اند ٣٨ درصد (٠٣٨=R٢) از تغییرات متغیر وابسته را پیش بینی کنند."