Skip to main content
فهرست مقالات

تعیین و تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد دانشکده ها و گروه های آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 31 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی تربیت‌بدنی، ارزیابی عملکرد دانشکده‌ها و گروه‌های، تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد دانشکده‌ها، تعیین و تبیین شاخص‌های ارزیابی، تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی، ارزیابی عملکرد، آموزش عالی، گروه‌های آموزشی تربیت‌بدنی و علوم

با توجه به گسترش و توسعه کمی و کیفی دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی تربیت بدنی به ویژه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، هم چنین نیاز روزافزون جامعه برای بهره‌مندی بیشتر از دستاوردها و خدمات این دانشکده‌ها، یک خلاء اساسی در این زمینه کاملا"مشهد است و آن فقدان یک سیستم منسجم علمی برای ارزیابی عملکرد 1 است.در این مقاله، حاصل یک کار تحقیقی که در مورد تبیین و تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی تربیت بدنی انجام شده، معرفی می‌شود.زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد در زمینه ارزیابی عملکرد، کارآیی و اثربخشی این دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی تا به حال فعالیت علمی منظمی انجام نشده و ارزش‌یابی‌های موجود، محدود و بیشتر به صورت تجربی و از دیدگاه قضاوت‌های ذهنی بوده است.

خلاصه ماشینی:

"برای این منظور ابتدا از طریق تشکیل یک گروه کارشناسی(اساتید رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی و مدیریت)، به روش تصمیم‌گیری گروهی دلفی 2 شاخص‌های ارزیابی عملکرد در آموزش عالی به طور اعم و در حوزه تربیت بدنی به طور اخص بررسی شد، سپس بر اساس نظرات و پیشنهادات آنان و نیز مطالعه مستندات موجود در این زمینه، هم چنین با توجه به وظایف و اهداف دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی، مبانی مقدماتی شاخص‌ها 3 در 3 بخش آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی مشخص شد. به منظور جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق گام‌های ذیل به ترتیب برداشته شد: الف-شناسایی و طبقه‌بندی وظایف اصلی دانشکده‌ها در 3 بخش آموزش، پژوهش و خدمات، ب-بررسی پارامترها اصلی تأثیرگذار در عملکرد دانشکده‌ها یعنی کیفیت و کمیت درون داده‌ها، مجموعه فرآیندها و برون‌دادها، ج-شناسایی و تبیین شاخص‌های آموزشی و پژوهشی بر مبنای بندهای الف و ب فوق الذکر، هم‌چنین از طریق انجام مطالعات میدانی و مراجعه به مستندات در وزارت علوم و سازمان ملی بهره‌وری د-شناسایی و تبیین شاخص‌های جدید در زمینه خدمات تخصصی ارتقاء حرفه، از طریق برگزاری چندین جلسه کارشناسی(با حضور متخصصین حوزه تربیت‌بدنی و مدیریت)و استفاده از روش تصمیم‌گیری گروهی دلفی جهت شناسایی شاخص‌های خدمات تخصصی و ارتقاء حرفه، و-طراحی پرسشنامه کیفی پنج گزینه‌ای حاوی بیست و چهار سوال جهت تبیین شاخص‌های جدید شناسایی شده در بخش عرضه خدمات تخصصی، ه-اعتباریابی و تعیین میزان اهمیت شاخص‌های جدید توسط خبرگان رشته تربیت‌بدنی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.