چکیده:
در چند دهه گذشته تحلیل علی برمبنای رهیافت خلاف واقعیت در علوم اجتماعی گسترش قابل ملاحظه ای یافته است. این دانش امکان برآورد تاثیر علی و نیز ارزیابی سیاستها و پروژه های اجتماعی را فراهم میسازد. مقاله به ارایه یکی از روشهای برآورد تاثیر علی، روش همتا سازی، میپردازد. ابتدا چارچوب نظری تحلیل علی برمبنای رهیافت خلاف واقعیت ارایه میشود. سپس، با استفاده از روش همتا سازی فاصله ای با نمرات گرایش، تاثیر سواد مادر بر مرگ و میر کودکان در ایران برآورد میشود. داده های بکار رفته از بررسی جمعیتی و بهداشتی ایران است. نتایج نشان میدهد که برای موارد همتا شده، سواد مادران باعث کاهش مرگ و میر کودکان به اندازه 18 مرگ در هزار تولد زنده میشود. مقاله همچنین محدودیتهای کاربرد روش را در مطالعات مشاهده ای ارایه میکند.
خلاصه ماشینی:
سپس ، با استفاده از روش همتا سازی فاصله ای با نمرات گرایش ، تاثیر سواد مادر بر مرگ و میر کودکان در ایران برآورد میشود.
اگر شرایط سیاسی خاص و باورهای غیر مذهبی متغیرهای طبقه ای بوده و به ترتیب دارای سه و دو طبقه باشند در این صورت شش حالت وجود دارد که میباید همتا سازی برای آنها انجام گرفته و سپس فعالیتهای اقتصادی مناطق پروتستان و کاتولیک در آنها مقایسه شود.
در ادامه ، روش همتا سازی با استفاده از نمرات گرایش تشریح و سپس از آن برای برآورد تاثیر علی تحصیلات مادر بر مرگ و میر کودکان در ایران استفاده میشود.
بعنوان یک راه حل ، روزنبام و روبین (١٩٨٣ ,Rosenbaum and Rubin) پیشنهاد میکنند که همتا سازی بر مبنای نمرات گرایش (propensity scores)انجام گیرد که بصورت زیر تعریف میشود: P(D=1|X)= P(X) بعبارت دیگر، نمرات گرایش احتمال انتخاب شدن به گروه آزمون (در اینجا احتمال دسترسی داشتن به اینترنت ) بشرط X را نشان میدهد.
در این روش که بنام طبقه بندی نیز شناخته میشود ابتدا یک سنجه تک بعدی مانند نمرات گرایش برآورد شده و سپس موارد گروهای آزمون و کنترل را در چند طبقه یا فاصله مرتب میکنند و تاثیر علی را در داخل این فاصله ها بدست میآورند.
توزیع نمرات گرایش برای دو گروه کودکان دارای مادران با سواد و بی سواد و برآورد تاثیر علی در هر فاصله در جدول ٣ آورده شده است .