چکیده:
هدف: تعیین رابطۀ سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی رایانهای و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران هدف پژوهش بوده است. روش: جامعۀ پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران است که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، 283 نفر (103 نفر کارشناسی و 180 نفر کارشناسی ارشد) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. این افراد پرسشنامۀ سواد اطلاعاتی میترمیر و کیوریون (2003) و پرسشنامۀ خودکارآمدی رایانهای مورفی و همکاران (1989) را پاسخ دادند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی رایانه و عملکرد تحصیلی، رابطه وجود دارد. همچنین بین خودکارآمدی رایانهای با عملکرد تحصیلی رابطۀ مثبت ومعناداری دیده میشود؛ یعنی هرچه سواد اطلاعاتی دانشجویان بالاتر باشد، خودکارآمدی رایانه و عملکرد تحصیلی بیشتری دارند و همچنین هرچه خودکارآمدی رایانهای بیشتری داشته باشند، عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت.
خلاصه ماشینی:
تعريفي که به صورت گسـترده از طـرف بيشـتر افـراد و سازمان ها براي سواد اطلاعاتي پذيرفته شده ، تعريف انجمن کتابداران آمريکاست که بر اساس آن ، سواد اطلاعاتي مجموعه اي از توانمنديها محسوب ميشود که مستلزم آن است که افـراد دريابنـد در چه هنگام به اطلاعات نياز دارند و توانايي مکان يابي، ارزيـابي و بـه کـارگيـري مـؤثر اطلاعـات مورد نياز را داشته باشند و هدف نهايي ايـن اسـت کـه افـراد قـادر بـه يـادگيري باشـند و بـه يـک يادگيرندة مادام العمر مؤثر تبديل شوند.
بنـابراين بـا توجـه بـه مباحث نظري و يافته هاي پژوهشي مذکور در مورد اهميت و ضرورت متغيرهاي پژوهش حاضر براي دانشجويان و توجه به اين نکته که تاکنون پژوهشي به بررسي رابطۀ سواد اطلاعاتي با خودکـارآمـدي رايانه اي و عملکرد تحصيلي (کـه مهـم تـرين عملکـرد مـورد انتظـار دانشـجويان محسـوب مـيشـود) نپرداخته است ؛ اين پـژوهش بـه بررسـي رابطـۀ مزبـور در بسـتر جامعـۀ آمـاري دانشـجويان دانشـکدة روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران اختصاص يافت .
مندرجات اين جدول حـاکي از آن است که بين سواد اطلاعاتي با خودکارآمدي رايانه اي و عملکرد تحصيلي رابطۀ مثبت و معناداري وجود دارد و همچنين بين خودکارآمدي رايانه اي بـا عملکـرد تحصـيلي رابطـۀ مثبـت و معنـاداري ديده ميشود.
با توجه به نتايج پژوهش ميتوان بيان کرد که هر چقدر سواد اطلاعاتي دانشجويان بيشتر باشد، خودکارآمدي رايانه اي و عملکرد تحصيلي بهتري دارند.
Can ICT usage make a difference on student teachers' information literacy self-efficacy.
Library & Information Science Research, 29, 92–102 27.