Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ، جامعه، و بازنمایی کارکردهای ایدئولوژیک عکاسی در دورة قاجار: پیش و پس از مشروطه

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (30 صفحه - از 53 تا 82)

تاریخ عکاسی در ایران تافته‌ای جدابافته از تاریخ این سرزمین نیست. از این رو، توجه به زمینة‌ سیاسی و اجتماعی می‌تواند منظر مناسبی برای بازخوانی آن فراهم آورد. به منظور درک بهتر شرایط عکاسی در ایران در دورة قاجار (پیش و پس از مشروطه) و نقش این رسانة‌ نوپا در فضای آن دوران، نگارندگان دریچة «گفتمان» را به روی تاریخ عکاسی در ایران می‌گشایند تا به این سؤال پاسخ دهند که چه گفتمانی و چگونه در این دوره صورت‌بندی شده است و این گفتمان چه ارتباطی با قدرت دارد؟ از سوی دیگر، غلبة این گفتمان به طرد چه گفتمانی منجر شده است؟ چهارچوب مفهومی و روش‌شناختی این تحقیق بر اساس اندیشه‌های میشل فوکو است. هدف از این مطالعه تبارشناسی گفتمان ‌عکاسی در دورة پیش و پسا‌مشروطه و بررسی نقش ایدئولوژیک عکاسی در آن دوره است. نگارندگان در آغاز به شرایط ظهور گفتمان عکاسی در دورة قاجار می‌پردازند و در رویه‌ای تاریخی روشن می‌سازند که گفتمان «سیاسی»، با توجه به برداشت سنتی از «سیاست» و قدرت، در این دوره صورت‌بندی شده و غالب آمده و همین گفتمان، به تبع انقلاب مشروطه، به نحوی اساسی تغییر شکل یافته است. سرانجام، گفتمان (غالب) سیاسی به طرد گفتمان (خاموش) اجتماعی در تاریخ عکاسی ایران منجر شده است.

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.