چکیده:
توسعة شهرنشینی و وجود بلایای طبیعی و انسانساز و اثرگذاری آن ها بر رونـد توسـعه و پیشـرفت کلانشهرها و ارائة راهکارهای بدیع و بهینه برای حفظ جان انسانها بسیار ضروری است . ارائة مـدلی پویا برای تخلیة اضطراری جمعیت در زمانی کوتاه، افزایش سرعت و کیفیت ارائة خدمات، هنگام و بعد از بحران، از اهمیت زیادی برخوردار است . هدف تحقیق شناسایی و یـافتن بهتـرین مسـیر، جهـت تخلیة جمعیت در مواقع اضطراری است . مسئلة اساسی تحقیق این است که به علت عدم پیش بینی قبـل از حادثه ، تخلیة اضطراری پر از حادثه با مشکلات اساسی روبرو می شود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - تحلیلی است . به منظور شناسایی شاخص ها و معیارهـای مـوثر جهـت تخلیـة اضـطراری، از نظرات کارشناسان و جهت رتبه بنـدی معیارهـا از نـرم افـزار Expert Choice در GIS و از الگـوریتم ژنتیک به دلیل سادگی و سرعت بالای آن جهت تحلیل در شبکه های با ابعاد بالا، برای رسیدن بـه نقـاط امن ، استفاده شده است . برای آماده سازی داده های لایه های اطلاعـاتی مربـوط بـه معـابر و بلوکهـای شهری، همچنین عرض معابر از پایگاه داده GIS شهرداری کرمان استفاده شده است . نتایج تحقق نشان می دهد که روش پیشنهادی ضمن در نظر گرفتن تراکم جمعیت و عرض معابر، کوتاهترین مسـیر بـرای رسیدن به نقاط امن را می یابد. بنابراین می توان بطورموثری از آن برای تخلیة اضطراری استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"مدل بهینة تخلیة اضطراری جمعیت پس از حادثه در اماکن شهری با استفاده از الگوریتم * ژنتیک (مطالعة موردی منطقة ٣ شهر کرمان ) * * دکترحسین غضنفرپور استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان محدثه حامدی دانشجوی دکتری مدیریت بحران پژوهشگاه مهندسی بحرانهای طبیعی شاخص پژوه سمیرا حسن زاده دانشجوی دکتری مدیریت بحران پژوهشگاه مهندسی بحرانهای طبیعی شاخص پژوه چکیده: توسعة شهرنشینی و وجود بلایای طبیعی و انسانساز و اثرگذاری آن ها بر رونـد توسـعه و پیشـرفت کلانشهرها و ارائة راهکارهای بدیع و بهینه برای حفظ جان انسانها بسیار ضروری است .
این مقاله ، مدلی بهینه را جهت مسیریابی تخلیة اضطراری جمعیت با بهره گیری از فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP ، ارائه داده است که در آن با بررسی پارامترهای مؤثر در مسیرهای تخلیه در مواقع بحران، معیارها و پارامترهای مسیر با تشکیل ماتریس های مقایسة زوجی ، اولویت بندی می شوند.
/ شکل ٦- مسیر یابی بهینه در محیط واقعی در محدودة مورد مطالعه ٤- نتیجه گیری برای تعیین مسیرهای بهینه ، جهت تخلیة اضطراری با استفاده از نظرات کارشناسان سازمانهای متولی مدیریت بحران، معیارهای مهم عرض معابر، تراکم جمعیت و فضاهای باز در نظر گرفته شد.
A Dynamic Logistics Coordination Model for Evacuation and Support in Disaster Response Activities, European Journal of Operational Research Vol. 179, No. 3, pp: 1177-1193."