چکیده:
یکی از مسائل مناقشه انگیز در آسیب شناسی ساختار سازمان زیباسازی، وجود چالش هـای بـین ایـن سـازمان و ادارات تابعه در شهرداری های مناطق است . این مساله در سالهای اخیر به حدی چالش برانگیز شده که گاهی دامنـه مناقشات مربوط به آن فرایند برنامه ریزی و رشد کارکردهای سازمان را مختل کـرده اسـت . مناقشـات مزبـور طیـف بسیار متنوعی از مجادله های مربوط به برنامه ریزی تا اجرایی را در بر میگیرد. مساله یـابی ایـن چـالش هـا، شـناخت علل و ریشه های آنها، شناخت پیامدهای ایـن چـالش هـا و ارائـه راهبـرد مـدیریتی جهـت بـرون رفـت از آنهـا از دغدغه های مدیریتی سازمان زیباسازی است . تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات اسنادی- پیمایشی و ابزار گردآوری فیش برداری، پرسشنامه و مصاحبه به دنبـال دسـتیابی بـه همـین اهـداف اسـت . روش تحلیل دادهها، آمار توصیفی و روش تحلیل محتوا بوده است . یافته های تحقیق بیانگر آن اسـت کـه مهمتـرین مسائل چالش برانگیز بین سازمان زیباسازی و ادارات تابعه در مناطق شهرداری تهران مربوط بـه ضـعف فراینـدها و تشکیلات سازمانی است . علل ایجاد این مسائل به ترتیب عبارتند از: ضـعف هـای مربـوط بـه کنتـرل و همـاهنگی سازمانی، ساختار سازمانی و ارتباطات سازمانی و همچنین تعارض بین مدیریت یکپارچه و مدیریت متفرق شـهری در مجموعه شهرداری تهران. حل این چالش های دوسویه مستلزم بـه کـار بسـتن راهبـرد و راهکارهـای اجرایـی از جمله : ارائه الگوی بهینه نظام مدیریت شهری در کل مجموعه شهرداری تهران میباشد. زیرا بدون آن نمیتوان بـرای اصلاح الگوی مدیریتی سازمانهای زیرمجموعه آن مثل سازمان زیباسازی الگوی مستقلی ارائه کرد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٩- راهبردها و راهکارهای محور چهارم مطالبات ذینفعان اجتماعی راهبردها راهکارها نهادینه کردن کنترل بازخورد در سازمان تعیین دورههای زمانی منظم برای دریافت بازخوردهای محیطی از ادارات زیباسازی تعیین گروه و یا شورای خاص مرکب از کارشناسان سازمان و ادارات زیباسازی به منظور تهیۀ بازخوردهای محیط در همه مناطق تعیین ضمانت اجرا و ضربالأجل برای لحاظ کردن بازخوردهای محیطی در سیاست گذاریها و برنامه ریزیهای سازمان لحاظ کردن نگاه منطقه -ای در کنار نگاه فرامنطقه ای در سیاستگذاریها و برنامه ریزیهای سازمان اعمال تغییرات لازم در نظامنامه و اساسنامه بر اساس نگاه منطقه ای در نظر گرفتن منافع کوتاه مدت محیطی و ذینفعان اجتماعی در اجرای پروژهها دعوت به مشارکت مسئولان و کارشناسان ادارات زیباسازی ماطق در جلسات مهم سازمان و استفاده از تجربیات منطقه ای آنها استفاده از نظرات مردم و بویژه ذینفعان حوزة زیباسازی شهری در سیاستگذاریها و تصمیم گیریهای مدیریتی دعوت از صاحب نظران و ذینفعان اجتماعی در جلسات مهم تصمیم گیری و استفاده از تجربیات آها برگزاری جلسات مشورتی با کنشگران اجتماعی و بخصوص افرادی که مستقیم با امور زیباسازی سازمان سر وکا ردارند به صورت فوکوس گروپ تشکیل کارگروههای منظم ماهانه مرکب از صاحب نظران و ذینفعان اجتماعی امور زیباسازی در سطح محلات و نواحی و دریافت نظرات آنها به منظور اعمال در سیاست گذاری استفاده از پتانسیل شورایاریها در تصمیم گیریهای مدیریتی استفاده از دادهها و اطلاعات سامانه ١٣٧ در اتخاذ تصمیمات مردم محور استفاده از اطلاعات و دادههای رصدخانه شهر تهران برای اتخاذ تصمیمات مردم محور ٣-٣-٥- محور پنجم : ایدة حکمروایی خوب شهری این مقوله کمترین اثر را از لحاظ ضریب اهمیت بر ماهیت مسائل و چالش های دوسویۀ سازمان زیباسازی و همچنین علل و عوامل ایجاد کنندة آن داشته اند، البته چنانکه قبلا توضیح داده شد، شاید علت اصلی این وضعیت عدم آشنایی کارشناسان و مسئولان با این مقوله بوده است ."