چکیده:
مسجد عالیترین و والاترین تجلیگاه کسب کمالات ، بصیرت و معرفت دینی، خردورزی و دانش پژوهی و رسیدن به مرحله عبودیت و بندگی حضرت حق و سر بر آستان بندگی او سائیدن است . در طول تاریخ اسلام ، مساجد متعددی در اقصی نقاط عالم در نقش دانشگاه های کهن ، کانون پرورش و تربیت شخصیت های برجسته و محل تدریس علوم اسلامی و حتی علوم مادی دیگر، توام با تشکیل حلقه های درسی بوده و جایگاه مهمی در تکوین و رشد فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است . در این راستا این مقاله سعی دارد به پژوهش درباره جایگاه مسجد از منظر قرآن و رسول خدا صلیالله علیه وآله وسلم و حضرات معصومین علیهم السلام ، روش های تعلیمی و تربیتی آنان و نقش پرارجشان در تکوین و رشد فرهنگ و تمدن اسلامی، فعالیت های آغازین تاسیس مساجد به ویژه «مسجدالنبی»، نقش عمدة مساجد بزرگ (جامع ) در تعلیمات علوم اسلامی، نقش مسجد در رشد و اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی ، نقش مساجد در عصر کنونی و جایگاه آن در پیشبرد جهاد اقتصادی بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"در این راستا این مقاله سعی دارد به پژوهش درباره جایگاه مسجد از منظر قرآن و رسول خدا صلیالله علیه وآله وسلم و حضرات معصومین علیهم السلام ، روش های تعلیمی و تربیتی آنان و نقش پرارجشان در تکوین و رشد فرهنگ و تمدن اسلامی، فعالیت های آغازین تأسیس مساجد به ویژه «مسجدالنبی»، نقش عمدة مساجد بزرگ (جامع ) در تعلیمات علوم اسلامی، نقش مسجد در رشد و اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی ، نقش مساجد در عصر کنونی و جایگاه آن در پیشبرد جهاد اقتصادی بپردازد.
(کورانی،١٣٨٠، ص ١٦٤ به نقل از مسند احمد، ج ٣، ص ٤٦٩ و ج ٤، ص ٢٦٥ و اسدالغابه ، ج ١، ص ٥١٤) اشاعۀ احادیث جعلی توسط یهودیان در مسجد و در میان مسلمانان هنگام مسدود شدن باب احادیث نبوی بر امت اسلام ، سیاست ممنوعیت بیان و نگارش فرموده های رسول خدا صلیالله علیه وآله وسلم از دوره ابوبکر آغاز شده بود، در ایام خلیفه دوم به طور شدیدتر و فراگیرتر دنبال شد و همانند بخش نامه های امروزی در سراسر مناطق به اجرا در آمد و سرپیچی کنندگان از آن مجازات شدند.
» (جوادی،١٣٨٩، ص ١٥) هدف مقدس به نظر میرسد یکی از اهداف نبی مکرم اسلام صلیالله علیه وآله وسلم درباره مسجد این بود که به مردم تفهیم نمایند، علم و ایمان با یکدیگر توأم است ، یعنی هرکجا مسجدی بنا شد، آنجا کانون تعلیم و تربیت و علم و دانش نیز میباشد."