چکیده:
شیوه پرداختن مردم ایران به ورزش و تربیت بدنی با توجه به تحولات تاریخی،
اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تحولات مدیریتی، وضعیت جغرافیای سیاسی و طبیعی، مذهب و
نهضتهای اجتماعی و سیاسی دچار تغییر و تحول شده است.تربیت بدنی و ورزش در مقام یکی
از عناصر تأثیر گذار بر حیات فردی و اجتماعی مردم ایران در طول تاریخ(جاوید
1350)متأثر از عوامل چندی است که با توجه به حیات سیاسی و اجتماعی مردم ایران، هم
در تنوع، هم در گسترش و رواج و توجه و هم تحول در نحوه اجرا و مهتر از همه در نحوه
مدیریت در این پژوهش مطمح نظر است.در این تحقیق تحولات اثر گذار بر ورزش و تربیت
بدنی با توجه به منابع کتابخانهای و اسناد تاریخی در سه مقطع؛پیش از اسلام و پس از
اسلام تا مشروطه و از مشروطه تا سقوط رژیم پهلوی مورد مطالعه قرار گرفته است.انواع
بازیها و ورزشها از قدیمترین زمان تا امروز با توجه به تحولات شکلی و مدیریتی
نقد و بررسی گردیده است.در نهایت با استفاده از روش تیپیولوژی یا سنخ شناسی سه دوره
با هم مقایسه شده است.بعلاوه نقش عوامل اجتماعی و نگرشهای فرهنگی بر توسعه ورزش
زنان مورد مطالعه قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"تربیت بدنی و ورزش در مقام یکی از عناصر تأثیر گذار بر حیات فردی و اجتماعی مردم ایران در طول تاریخ(جاوید 1350)متأثر از عوامل چندی است که با توجه به حیات سیاسی و اجتماعی مردم ایران، هم در تنوع، هم در گسترش و رواج و توجه و هم تحول در نحوه اجرا و مهتر از همه در نحوه مدیریت در این پژوهش مطمح نظر است.
تأسیس پارادایس برای اجرای مسابقات اسب دوانی، چوگان بازی، سوار خوبی، جرید بازی و شکار قبل و بعد از اسلام(محمد بن منصور بن سعید، 1346)، دایر نمودن میادین مسابقه در شهرها برای اجرای ورزشها و مسابقات میدانی و ترویج و توسعه آنها، انجام مانورهای نظامی در زمان صلح، آموزش و تعلیم ورزشهای نظامی در زوایا، لنگرگاهها و زورخانهها جز به هدف تقویت بنیه نظامی نبوده است(وجود کمانخانه برای آموزش تیراندازی، شمشیر بازی، مبارزه با نیزه، زوبین پرانی، کشتی گیری و زور آزمایی)همگی بیانگر اهمیت اهداف نظامی ورزش است.
د)فتوت و گروههای مبعث از آن فتوت از این جهت در تربیت بدنی مورد مطالعه قرار میگیرد که بنای شخصیت یک فنی بر مهارتهای رزمی، قوت جسمانی، شجاعت و دلاوری گذاشته شده است و همواره مکان هایی برای تمرین و آموزش ورزشی، رزمی و نظامی تازه واردان و مریدان دایر نمودهاند(زرین کوب 1342)."