چکیده:
فرهنگ دینی سرزمین هند در دسترس مردم نبود و متون دینی فلسفی و عمیق در اختیار طبقه "خواص و روحانیون" بود؛ از اینرو دین عوام با مجموعهای از اشعار، افسانهها و مناجاتهای عارفانه و گاه نامفهوم طی سالیان دراز به نام وید (بید) یعنی دانش هندی گردآوری شد. این مجموعه به عنوان قدیمیترین کتاب مذهبی مدون عالم شناخته شده که مادر ادیان هندی است؛ اکثر پژوهشگران از آن به عنوان دین یاد نمیکنند و آن را فرهنگ و آیین زندگی میشمارند. دین، آیین و باورهای رایج در سرزمین هند با ماجراهایی افسانهوار، مبهم و شگفتانگیز در میان خواص حضور داشته است. آنچه از ظاهر آیینهای هندویی برمیآید شرک، بتپرستی و خرافهگرایی است اما حقیقت آن چنین نیست. پیشینه آیین هندو و مکاتب و فرقههای منشعب از آن بیانگر یکتاپرستی و اعتقاد به وحدانیت خالق است. چنانکه آریاییان هندوایرانی همواره یکتاپرست بوده و جلوههای گوناگون طبیعت را در قالب خدایان ستایش میکردند؛ آنها هرگز بتپرست نبوده و در عین باورهای کثرتگرا، به توحید معتقد بودند. تلقی دینهای سامی1 از توحید با هندوئیسم به عنوان دینی تکوینی متفاوت است. پژوهشهای میدانی نگارنده در سرزمین هندوان و گفتگو با متفکران آن حاکی از آن است امروز آیینهای رایج در هندوئیسم صورت تحریفیافتهای از باور توحیدی است که در منشأ خود چنانکه در اوپانیشادها آمده به یگانگی آفریدگار معتقد بوده است. اما مانند سایر ادیان توحیدی ابراهیمی که ضمن اعتقاد به یگانگی خالق، در سایر مشخصات و تفسیرهای خود از هستی تفاوتهایی با یکدیگر دارند، میتوان هندوئیسم را نیز گونهای باور اولیه به یگانگی خداوند و معتقد به توحید خالق دانست که به دلایل تاریخی دچار تحریفهایی شده که به شکل امروزی درآمده و با حقیقت باور توحیدی آن فاصلهای زیاد پیدا کرده است.
Religious culture was out of access for Indian public, and deep philosophical religious texts were exclusively for the class of privileged and clergymen; So over many years, popular religion was collected in a book called Veda (means the Indian knowledge) including poems, legends and mystical chants which sometimes were obscure. This set is known as the world's oldest religious book and the mother of religions. Most researchers do not remember it as a religion, and consider it as culture and rituals of living. Religion, ritual and popular beliefs in India were accompanied with the fabulous ambiguous curious adventures. What is understood from the appearance of Hindu ritual is polytheism, idolatry and superstition. But it is not true. The history of Hinduism and its branches expresses the monotheism and belief in the unity of the creator. As the Hindu-Iranian Aryans were always Unitarian and were praising various manifestations of nature as gods. They never were idolaters and believed in monotheism, although they had pluralistic beliefs. The interpretation of monotheistic in Semitic religions1 is different from Hinduism as a gradually altered religion. My field researches in India and dialogues with Hindu thinkers demonstrated that today’s common ritual in Hinduism is a distorted form of a monotheistic belief, that originally had believed in the Oneness of the Creator, as mentioned in the Upanishads. However, like other Abrahamic monotheistic religions which believe in the unity of the Creator with differences in other specifications and interpretations of the universe, Hinduism is a kind of primary believe in oneness of God that has had distortion by historical reasons. Nowadays, Hinduism has a long distance from its monotheistic origin.