چکیده:
هدف این پژوهش ارزشیابی دوره های پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس نیازسنجی بازار کار بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مراکز علمی - کاربردی شهر زاهدان (٢٥٤٠ =N) در سال تحصیلی ١٣٩١-١٣٩٠ بود که از میان آنها ٣١٥ نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و به کمک روشهای آمار استنباطی تحلیل شد. نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشجویان این مراکز تدوین اهداف دورهها و نیز اجرای دورههای آموزشی بر اساس نیازسنجی بازار کار بوده ، ولی برای تدوین و ارائه محتوای دورهها نیازسنجی دقیقی صورت نگرفته است . نتایج همچنین بیانگر آن است که تحصیل در مراکز علمی -کاربردی موجب ارتقای شغلی و افزایش مهارت شغلی دانشجویان این مراکز نشده است .
خلاصه ماشینی:
"آموزشهای علمی - کاربردی که با هدف تربیت و تأمین نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز بخشهای صنعت ، کشاورزی و خدمات در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و با مشارکت دستگاههای اجرایی برگزار میشود، در زمره آموزشهای دسته دوم است & Ministry of Culture) (١٩٩٣ ,Higher Education, The Supreme Council for Planning.
بنابراین ، میتوان بر این ادعا پای فشرد که تأسیس دانشگاه جامع علمی -کاربردی گامی به سوی نزدیک کردن محیط های آموزشی و مؤسسات مولد اشتغال است ، زیرا این خصوصیت موجب افزایش سطح دانش و مهارت دانش آموختگان برای برخورداری از توان و قدرت فکری متناسب با بازار کار از یک طرف و بالا رفتن سرمایه معنوی و عقلانی از طرف دیگر میشود.
آیا تحصیل در مراکز علمی -کاربردی موجب افزایش مهارت شغلی دانشجویان شده است ؟ نفیسی (٢٠٠٠ ,Nafisi) در تحقیقی با عنوان «بررسی نارساییهای ارتباط نظامهای آموزش و پرورش و بازار کار و ارائه راهکار اصلاحی » بیان میکند که نبود دیدگاه فلسفی مشخص تربیتی در نظام آموزشی و وجود نداشتن دیدگاه معین و متناسب فلسفی توسعه در نظام برنامه ریزی به از دست دادن زمان و اتلاف عمر و سرمایه کشور و اداره ناکارآمد آمال از تبعیض کشور منجر شده است .
نتایج به دست آمده از سؤال دوم پژوهش نشان داد که تدوین و ارائه محتوای دورهها بر اساس نیازسنجی نبوده است و دانشجویان محتوای ارائه شده را مطابق با نیازهای آموزشی خود نمی دانند که این نتیجه با یافته های تحقیق بارانی و آهی بیگی (٢٠٠٩ ,Ahibeigi &Barani )، عزیزی ,Azizi) (١٩٩٨، مهرعلی زاده و آرمن (٢٠٠٧ ,Arman &Mehralizade ) و استورنچ (١٩٩١ ,Storanch) همخوانی دارد."