چکیده:
تدوین ابزار علمی- فنی مناسب برای تحلیل ، تبیین و ارزیابی تصمیم گیریها، فعالیتها و عملکرد واحـدهای آموزشعالی در سطوح مختلف همواره به عنوان مسئله ای اساسی مطرح بوده اسـت ؛ هـدف ایـن پـژوهش واکاوی و بازنمایی انواع کاربردهای اساسی تابع تولید در تحلیل فعالیتها و ستاندههای آموزش عالی همـراه با شناسایی مسائل و چالشهای پیش رو بود. با استفاده از روش استنادی- تحلیلـی در چـارچوب رویکـردی جامع نگر، ابتدا ماموریت و ماهیت فعالیتهای آموزش عالی، با تاکید بر فرایند و برایند آنها در سطوح خـرد و کلان، تشریح و سپس ، یازده مورد از کاربردهای راهبردی تابع تولید در چارچوب نظریه تولیدکننده شـامل مشخص کردن منطقه عقلانی یا اقتصادی فعالیت ، پیش بینی ستاندههای تولید، ارزیابی میزان تاثیرگـذاری و سهم هر یک از عوامل تولید در ستاندهها، ارزیابی کارایی فنـی واحـدهای آموزشـی، ارزیـابی اثربخشـی واحدهای آموزشی ، مشخص کردن وضعیت بازده به مقیاس، مشخص کردن وضـعیت مکمـل یـا جانشـین بودن عوامل تولید، تحلیل نابرابری عملکرد واحدهای آموزشی/ پژوهشی، تعیین سهم پرداختی به عوامـل تولید خدمات آموزشی- پژوهشی ، ارزیابی سیاستهای آموزشی و رتبه بندی واحدهای دانشـگاهی شناسـایی و تبیین شدند. همچنین مشخص شد که کاربردهای تابع تولید در آمـوزشعـالی بـا مسـائل و چالشـهای اساسی مواجه اند، از جمله ماهیت چندمحصولی ستاندههای آموزشعالی، تنوع و تکثر عوامل تاثیرگذار بـر ستاندهها، کیفیت ستاندهها و چالشهای مربوط به سنجش آن، نبود قیمت برای ستاندههای آموزشی، تنـوع واحدهای تحلیل و ساختار سلسله مراتبی دادههـا، سـاختار تـابع تولیـد و مسـائل مـرتبط بـا آن، روشـهای تخمین ، مسائل انتخاب و درونزایی و محدودیتهای آماری . بـا توجـه بـه ماهیـت فعالیتهـا و سـتاندههـای واحدهای دانشگاهی ، بیتوجهی به مسائل و چالشهای مذکور دقت و اعتبار کاربردهای تابع تولید را که در تصمیم گیریهای مدیریتی و سیاستگذاریها نقشی اساسی و بیبدیل دارند، به شدت متاثر میسازد. در پایان، به نحوه فایق آمدن بر بخش عمدة مسائل و چالشهای مورد اشاره و اینکه چگونه میتـوان از کاربردهـای مورد نظر در تصمیم گیریها و سیاستگذاریها استفاده حداکثری به عمل آورد، پرداخته شده است .
خلاصه ماشینی:
"با استفاده از روش استنادی- تحلیلـی در چـارچوب رویکـردی جامع نگر، ابتدا مأموریت و ماهیت فعالیتهای آموزش عالی، با تأکید بر فرایند و برایند آنها در سطوح خـرد و کلان، تشریح و سپس ، یازده مورد از کاربردهای راهبردی تابع تولید در چارچوب نظریه تولیدکننده شـامل مشخص کردن منطقه عقلانی یا اقتصادی فعالیت ، پیش بینی ستاندههای تولید، ارزیابی میزان تأثیرگـذاری و سهم هر یک از عوامل تولید در ستاندهها، ارزیابی کارایی فنـی واحـدهای آموزشـی، ارزیـابی اثربخشـی واحدهای آموزشی ، مشخص کردن وضعیت بازده به مقیاس، مشخص کردن وضـعیت مکمـل یـا جانشـین بودن عوامل تولید، تحلیل نابرابری عملکرد واحدهای آموزشی/ پژوهشی، تعیین سهم پرداختی به عوامـل تولید خدمات آموزشی- پژوهشی ، ارزیابی سیاستهای آموزشی و رتبه بندی واحدهای دانشـگاهی شناسـایی و تبیین شدند.
در چارچوب یک واکاوی و بازنمایی وسیع و عمیـق در خصـوص پیشینه تحقیق ، ابتدا مأموریت و ماهیت فعالیتهای آموزشعالی تشریح و یازده مورد از کاربردهای اساسـی تابع تولید در چارچوب نظریه تولیدکننده شـامل مشـخص کـردن منطقـه عقلانـی یـا اقتصـادی فعالیـت ، پیش بینی ستاندههای تولید، ارزیابی میزان تأثیرگذاری و سـهم هـر یـک از عوامـل تولیـد در سـتاندههـا، ارزیابی کارایی فنی واحدهای آموزشی ، ارزیابی اثربخشی واحدهای آموزشی، مشخص کردن وضعیت بـازده به مقیاس، مشخص کردن وضعیت مکمـل یـا جانشـین بـودن عوامـل تولیـد، تحلیـل نـابرابری عملکـرد واحدهای آموزشی/ پژوهشی ، تعیین سهم پرداختی به عوامل تولید خدمات آموزشـی- پژوهشـی ، ارزیـابی سیاستهای آموزشی و رتبه بندی واحدهای دانشگاهی شناسایی و تبیین شدند."