چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی سواد اطلاعاتی بر مهارتهای حل مسئله بود. روش پژوهش از نوع شبه تجربی و جامعه آماری آن ٢٠٠ نفر از دانشجویان مرکز آموزشهای مجازی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند که از این تعداد ٨٠ نفر از دانشجویان دوره کارشناسی به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد مهارتهای حل مسئله هپنر و پترسون(١٩٩٢) و برای تحلیل دادههای به دست آمده از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که محتوای الکترونیکی سواد اطلاعاتی بر مهارتهای حل مسئله دانشجویان تاثیر دارد و بین گروه آزمایش و کنترل از نظر مولفه های حل مسئله (اعتماد به نفس در حل مسئله ، استقبال یا اجتناب از فعالیتهای حل مسئله ، کنترل رفتار و هیجانهای خود حین حل مسئله و حل مسئله به طورکلی ) تفاوت
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهشهای راستگو و همکاران ,Seif Naraghi &Rastgo, Naderi, Shariatmadari ) (٢٠١٠، وما و هپورس (٢٠٠٧ ,Hepworth &Wema )، بایلی و همکاران ,Bailey, Derbyshire) (٢٠٠٧ ,Syson &Harding, Middleton, Rayson و لازاکیدو ورتالیس & Lazakidou) (٢٠١٠ ,Retalis نشان دادند که روشهای مختلف آموزش سواد اطلاعاتی به افزایش مهارتهای حل مسئله در دانشجویان منجر می شود.
پژوهشهای کیمسی و کامرون ,Cameron &Kimsey ) (٢٠٠٥ و هنلی (٢٠٠٩ ,Henley) نیز نشان داد دانشجویانی که از اینترنت و فضاهای مجازی به جای کتابخانه استفاده میکنند، مهارتهای انتقادی ضروری را ندارند و به مواردی همچون مرتبط بودن، به روز بودن، کامل بودن و صحت اطلاعات توجه نمی کنند؛ به عبارت دیگر، دانشجویان امروزی مهارتهای سواد اطلاعاتی ضروری برای موفق بودن در قرن ٢١ را ندارند و این امر به ویژه برای دانشجویان آموزش از دور (مجازی) که به کتابخانه ها و منابع فیزیکی دسترسی ندارند و اینترنت و فناوریهای چندرسانه ای اولین و مهم ترین منبع اطلاعاتی آنهاست و همچنین پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور به دلیل فاصله زمانی و مکانی از استاد به تسلط بر فناوریها و داشتن سواد اطلاعاتی وابسته است ، مشکلاتی را به وجود میآورد و اعتماد به نفس آنها را برای عمل و پیشرفت در محیط فناورانه پایین میآورد."