چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های مدیریت توسعه علوم انسانی ، بررسی وضعیت موجود و ارائه مدلی مفهومی انجام شد. روش تحقیق ترکیبی و نوع تحقیق توصیفی پیمایشی بود و دادهها از طریق سندکاوی ، مصاحبه و میدانی جمع آوری شد. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان اصفهان بودند که در بخش کیفی با رویکرد نمونه گیری هدفمند، تعداد ١٤ نفر و در بخش کمی با استفاده از روش تصادفی ، تعداد ٢٤٥ نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازه گیری نیز از آلفای کرونباخ ، روایی محتوایی و همزمان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش داده بنیاد و داده های کمی از شاخصهای توصیفی ، برازش و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که مقوله محوری مطالعه حاضر مشتمل بر سه بعد و ٢٣ مولفه است که با توجه به شرایط علی، زمینه ای و میانجی، راهبردهایی تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
"جدول ٥- مؤلفه های تولید علوم انسانی و پژوهشهای همخوان با آن پژوهش Carayanis & Campbell, 2012; Asadzadeh, 2007; Hopkins, 2001 Holt, 2008; Gray, 2008; Arasteh, 2005; اجتماعات و انجمنهای علمی Farasatkhah, 2005; Sarookhani & Malek, 2008; Sabouri, 2004; Pramod, 2003; Arasteh, 2007; Fedoroff, 2009 ارتباطات علمی Karimian, Sabbaghian , Saleh Sedghpour & Lotfi, 2010 کیفیت تولیدات علمی Abedi, Oreize & Shavakhi, 2007 خلاقیت Rabani, Ghasemi, Rabbani, Adibi, & Ofoghi, 2011; Gray, 2008 اخلاق حرفه ای Scarbrough, 2001 Schler, 1996; آزادی علمی و استقلال دانشگاه Farasatkhah & Tofighi, 2002; Arasteh, 2007 رهبری Hopkins, 2001; Ghaneirad, 2003; Farasatkhah & Tofighi, 2002; Hamidizadeh, 2004; Stigler, 2001 ٢- اشاعه و آموزش علوم انسانی: آموزش و انتشار علم به مفهوم در دسترس قرار دادن و انتقال اطلاعات و ایده هاست که در بعد تخصصی این فعالیت در بین اجتماعات علمی ، دانشجویان ، متخصصان و پژوهشگران رشته های علوم انسانی مطرح است و در بعد عمومی به گسترش دیدگاه علمی در سطح جامعه و ایجاد درک و بینش درست از علوم انسانی نزد عوام اطلاق میشود."