چکیده:
یکی از عوامل اصلی و اثرگذار بر رفتار مصرفکننده شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه است. در این پژوهش تاثیر کاهش قدرت خرید بر نحوه خرید و استفاده مواد شوینده و پاککننده در میان مصرفکنندگان شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر عوامل تاثیرگذار بر رفتار مصرفکننده از منابع مختلف کتابخانهای گردآورده شده است و به نحوه تاثیرگذاری این عوامل پس از پردازش در جعبه سیاه مصرفکننده تحت تاثیر انگیزش، نگرش، ادراک و یادگیری پرداخته شده است. همچنین تاثیر عامل اقتصادی کاهش قدرت خرید خانوار بر ذهنیت و عمل مصرفکنندگان از طریق پژوهش میدانی مورد مطالعه قرار گرفته است. دادههای مورد نیاز جهت آزمون مدل مفهومی ارایه شده، از توزیع و جمعآوری 440 پرسشنامه در میان مصرفکنندگان تهرانی با سطوح درآمدی مختلف که به صورت تصادفی انتخاب شدند، به دست آمد و دادههای 384 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. برای آزمون پیوندهای علّی بین متغیرها در مدل مفهومی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که کاهش قدرت خرید خانوار بر قسمتهای مختلف فرآیند رفتاری مصرفکنندگان مواد شوینده و پاککننده در شهر تهران تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر کاهش قدرت خرید بر نحوه خرید و استفاده مواد شوینده و پاککننده در میان مصرفکنندگان شهر تهران حسن شیبانی1*، کیوان شایسته2 1- استادیار گروه مدیریت، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران 2- کارشناسی ارشد مدیریت MBA، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران چکیده یکی از عوامل اصلی و اثرگذار بر رفتار مصرفکننده شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه است.
در این پژوهش تأثیر کاهش قدرت خرید بر نحوه خرید و استفاده مواد شوینده و پاککننده در میان مصرفکنندگان شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
شکل (1) مدل مفهومی پژوهش با توجه به الگوی مفهومی، فرضیههای مورد آزمون در این پژوهش به شرح زیر هستند: فرضیه 1: کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان باعث کاهش خرید مواد شوینده و پاککننده در شهر تهران شده است.
فرضیه 5: کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان شهر تهران رفتار آنها را در نحوه ذخیرهسازی محصولات شوینده تغییر داده است.
متغیر مستقل در نظر گرفته شده در این پژوهش، کاهش قدرت خرید خانوارها است که تأثیر آن بر روی متغیر وابسته که تغییر نحوه خرید و استفاده مواد شوینده توسط مصرفکننده است، مورد بررسی قرار گرفته است.
Zurawicki Braidot McKenzie Shargordsky Kaytaz Gul Voinea Filip Oliviera-Castro Alegre Juaneda Ferguson Gould Moon Minor روش پژوهش این پژوهش از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی – همبستگی است.
069 شکل (4) مدل معادلات ساختاری (اعداد معناداری) نتیجهگیری در این پژوهش به بررسی تأثیر کاهش قدرت خرید بر نحوه خرید و استفاده مواد شوینده و پاککننده در میان مصرفکنندگان شهر تهران پرداخته شد.
لذا میتوان بیان نمود کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان بر رفتار مصرفکنندگان شهر تهران در نحوه ذخیرهسازی محصولات شوینده و پاککننده تأثیر داشته است.