چکیده:
تحقیقات بازاریابی نشان میدهد، «ارتباطات مبتنی بر همکاری» به شرکتها بهویژه در بازارهای صنعتی به حفظ مزیت رقابتی، کمک میکند. این پژوهش، دیدگاه «رابطهای» و دیدگاه «مبتنی بر منابع» را ادغام کرده، و چگونگی تاثیر روابط مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد روابط مختلف، را با نقش میانجی قابلیتهای مرتبط با بازار بررسی میکند. مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS روی دادههای حاصل از 93 پرسشنامه گردآوری شده از مدیران واحدهای صنعتی استان زنجان نشان میدهد، تاثیر ارتباطات مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد رابطهای (متمرکز بر مشتری، همکاری مشتری و مالی) غیرمستقیم و شرطی است. قابلیت پیوند با بازار و قابلیت بازاریابی، معیارهای عملکرد رابطهای (متمرکز بر مشتری، همکاری مشتری و مالی) را تسهیل میکند. طوری که قابلیت پیوند با بازار باعث افزایش عملکرد متمرکز بر مشتری و قابلیت بازاریابی باعث افزایش عملکرد همکاری مشتری و عملکرد مالی میشود. درحالیکه تاثیر قابلیت پیوند با بازار بر عملکرد همکاری مشتری و عملکرد مالی و تاثیر قابلیت بازاریابی بر عملکرد متمرکز بر مشتری معنادار نیست و مورد تائید قرار نگرفت. نتایج حاصل از این مطالعه، بینشهای جدیدی درزمینه نقش ارتباطات مبتنی بر همکاری و همچنین مفاهیم مهم نظری و مدیریتی فراهم میکند.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر ارتباطات مبتنی بر همکاری بر بهبود عملکرد صنایع؛ نقش تعدیلکنندگی قابلیتهای مرتبط با بازار (مطالعه موردی؛ واحدهای صنعتی استان زنجان) هانیه نصیری1*، محمد فاریابی2، یونس جبارزاده3 1- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- بازرگانی بین الملل، دانشگاه تبریز، ایران 2- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، ایران 3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، ایران چکیده تحقیقات بازاریابی نشان میدهد، «ارتباطات مبتنی بر همکاری» به شرکتها بهویژه در بازارهای صنعتی به حفظ مزیت رقابتی، کمک میکند.
مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS روی دادههای حاصل از 93 پرسشنامه گردآوری شده از مدیران واحدهای صنعتی استان زنجان نشان میدهد، تأثیر ارتباطات مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد رابطهای (متمرکز بر مشتری، همکاری مشتری و مالی) غیرمستقیم و شرطی است.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارتباطات مبتنی بر همکاری تحقیقات نشان میدهند که روابط بلندمدت و باکیفیت با مشتریان، بهطور بالقوه شرکت را قادر به ایجاد مزیت رقابتی نسبت به شرکتهایی بدون این رابطه میکند (اندرسون، فورنل، و راست، 1997؛ گانسان، 1994).
این روابط بادوام در ایجاد اعتماد و Bloemer, De Ruyter & Wetzels Olsen Tsiros, Mittal, & Ross Vorhies & Morgan Best تعهد، تعبیه شده است (دانی و کانن، 1997؛ مورگان و هانت، 1994).
Market-based management: Strategies for growing customer value and profitability.
"Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: The Moderating role of Competitive Intensity on Latin American International New Ventures", Journal of Business Research, No of pages 12 50- Slater S.