چکیده:
بازاریابی سبز مقولهای است که اهمیت انجام آن در جهان امروز بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. چرا که از یک سو تخریب طبیعت بقای زندگی بشر و حتی کسب و کارها را به خطر انداخته است و از سوی دیگر با افزایش توجه مردم به محیط زیست بازار خوبی برای فعالیت در زمینه محصولات سبز ایجاد شده است که نیاز به برنامه ریزی و استراتژیگذاری دارد. در این تحقیق، تلاش شده است تا مصرف کنندگان محصولات سبز با استفاده از متغیرهای سبک زندگی و روش ایآیاو بخش بندی شوند. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه است که پس از تایید روایی و پایایی بین مصرف کنندگان کالای ارگانیک در شهر شیراز توزیع شد. سرانجام با استفاده از نرم افزار SPSS18 تحلیل بر روی 303 پرسشنامه سالم انجام گرفت. برای تعیین خوشهها، ابتدا تحلیل عاملی با روش مولفههای اصلی انجام شد تا متغیرها در چند عامل خلاصه شوند. سپس تحلیل خوشهای دو مرحلهای (ابتدا سلسله مراتبی و بعد غیرسلسله مراتبی) روی عوامل به دست آمده انجام شد. در نتیجه تعداد 5 خوشه مشخص شد که ویژگی افراد هر خوشه با توجه به خصوصیات جمعیت شناختی و سبک زندگی بیان شد. نتایج این تحقیق نشان میدهند که خریداران کالاهای ارگانیک در شیراز بیشتر مرد، متاهل، در سنین جوانی و میانسالی، با درآمدی متوسط، تحصیلات دانشگاهی هستند. این افراد بیشتر در خانوادههای 3 و 4 و 5 نفره عضو هستند و موثرترین شیوه تبلیغات استفاده از رسانههای صوتی و تصویری است. خوشه 1 بیشتر افراد پیشرفت طلب، خوشه 2 افرادی آرامش طلب، خوشه 3 افرادی علاقه مند به خرید و مدگرا، خوشه 4 علاقه مند به کارهای فنی و هنری و مراقب سلامتی و خوشه 5 افرادی پرمشغله و مصرف گرا با درآمدی مناسب و رفتار سبز هستند.در پایان پیشنهاداتی با توجه به نتایج تحقیق ارایه گردید.
خلاصه ماشینی:
بخشبندی مصرف کنندگان سبز با استفاده از متغیرهای سبک زندگی (مورد مطالعه: مصرف کنندگان محصولات ارگانیک در شهر شیراز)(1) محمدرضا کریمیعلویجه1*، محمد جواد فروغیاصل2 1- استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران 2- کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه علامه طباطبائی تهران چکیده بازاریابی سبز مقولهای است که اهمیت انجام آن در جهان امروز بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
در این تحقیق با استفاده از متغیرهای سبک زندگی اقدام به بخش بندی مصرف کنندگان سبز شده است تا Abdul-Muhmin McKinsey Global Industry Analysts Inc. Cherian & Jacob Borin, Lindsey-Mullikin & Krishnan Hasan & Azman Ali Peattie Bukhari Paco & Raposo مشخص شود چه افرادی با چه ویژگیهایی و چه نوع سبک زندگی متقاضی خرید کالای سبز هستند.
مصرفکنندگان سبز مصرف یک پدیده اقتصادی است که به خواستههای فردی مربوط بوده و بهصورت تجمیعی، محرک اقتصاد است؛ لیکن مصرف، یک پدیده Prem and Daleen consumerism Mei, Ling &Piew American Marketing Association (AMA) workshop Henion and Kinnear Mohajan Holistic Polonsky Physical environment Lee Rahbar& Abdul Wahid اجتماعی و فرهنگی نیز محسوب میشود که از طریق آن افراد هویت خود را بیان میکنند.
جدول (1) ابعاد سبک زندگی (سادیش و راجاموهان، 2012) خصوصیات جمعیت شناختی علایق عقاید فعالیتها سن خانواده خودشان کار میزان تحصیلات خانه مسایل اجتماعی تفریحات درآمد شغل سیاست رویدادهای اجتماعی شغل جامعه کسب وکار تعطیلات اندازه فامیل سرگرمی اقتصاد سرگرمی مسکن مد تعلیم و تربیت عضویت در باشگاه منطقه جغرافیایی غذا کالا جامعه اندازه شهر رسانه جمعی آینده خرید مرحله دوره زندگی اهداف فرهنگ ورزش پیشینه تحقیق تحقیقات متعددی مرتبط با حوزه بازاریابی سبز و بخش بندی در سطح ملی یا جهانی انجام شده است.