چکیده:
اهداف: بررسی مشکلات خانواده شهدا در دریافت خدمات بهداشتی- درمانی، میزان رضایتمندی آنان از امور بیمهای و بهبود شرایط بیمهشدگان از مهمترین اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران است. در همین راستا، هدف مطالعه حاضر ارزیابی رضایتمندی خانواده شهدای تحت پوشش بیمه تکمیلی در دریافت خدمات پاراکلینیک بود.
ابزار و روشها: در این مطالعه مقطعی در سال 1394 در شهر تهران، 325 نفر از اعضای خانواده شهدا که از خدمات پاراکلینیک استفاده کرده بودند، بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و رضایتمندی آنان از خدمات دریافتی توسط پرسشنامه محققساخته مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS 22 و آزمونهای مجذور کای و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: بیشترین و کمترین خدمت مورد استفاده به ترتیب خدمات آزمایشگاهی (9/ 52%) و فیزیوتراپی (7/ 4%) بود. 91-70% افراد از خدمات دریافتی و 73-58% از محل دریافت خدمات رضایت "زیاد" و "بسیارزیاد" داشتند. رضایتمندی از روند دریافت هزینه بین 40-17% بود. تحت پوشش نبودن خدمت و بازپرداخت طولانی یا ناقص، علت مهم نارضایتی بود. بین رضایتمندی از محل دریافت خدمت و محل سکونت شهر- روستا ارتباط کاملا معنیداری بهدست آمد ( p<0/001)، ولی میان سایر متغیرهای دموگرافیک و رضایتمندی از خدمات، محل دریافت خدمت و بازپرداخت هزینه ارتباط معنیداری مشاهده نشد ( p>0/05). همچنین متغیرهای دموگرافیک بهعنوان عوامل پیشگو، اثر معنیداری روی میزان رضایتمندی نداشتند (p>0/05).
نتیجهگیری: رضایت خانواده شهدای تحت پوشش بیمه تکمیلی در دریافت خدمات پاراکلینیک در حد نسبتا بالایی است، ولی این نسبت در مورد محل دریافت خدمات و بهخصوص در مورد فرآیند بازپرداخت هزینهها بهطور بارزی کاهش مییابد.
Aims: The main objectives of Martyrs and Veterans Foundation is to provide medical services for the martyrs and veterans’ families, high satisfaction in insurance affairs, and improve the situation of the insured persons. Then, the aim of the study was to investigate the satisfaction level of the martyrs’ families insured by the complementary insurance in receiving Para-clinical Services.
Instrument & Methods: In the cross-sectional study, 325 martyrs’ family members, who formerly received Para-clinical Services, were selected via random sampling method in Tehran in 2015. The satisfaction level of the family members from the received services was investigated, using a researcher-made questionnaire. Data was analyzed in SPSS 22 software using Chi-square and Multivariate Regression tests.
Findings: The most and the least used services were laboratory (52.9%) and physiotherapy (4.7%) services, respectively. The satisfaction levels of 70-91% and 58-73% of the persons were “high” or “very high” in the received services and the location presenting the services, respectively. The satisfaction level of paying for the services was 17-40%. The most important causes of dissatisfaction were services uncovered by the insurance and long lasting or incomplete refund. There was a fully significant correlation between satisfaction in the location presenting the services and the place of residence including cities and country sides (p<0.001). Nevertheless, there was no significant correlation between other demographic items and satisfaction in the services, location of receiving the services, and refund (p>0.05). In addition, as the predictive items, the demographic items did not significantly affect the satisfaction level (p>0.05).
Conclusion: The satisfaction level of the martyrs’ family members receiving the complementary insurance services is relatively high in receiving Para-clinical Services. However, in the location of receiving the services and, especially, in the refund process, the satisfaction level considerably decreases.