چکیده:
<div align="justify" style="direction: rtl"> انصاف قیمتی یکی از مهمترین مسائل در حوزه قیمت گذاری می باشد و تأثیر زیادی روی رفتار خرید مشتریان دارد. با این حال محققان کمی در دنیاو ایران به این موضوع پرداخته اند. این مطالعه با هدف سنجش عوامل مؤثر بر انصاف قیمتی ادراک شده و نتایج حاصل از آن انجام پذیرفته است. برای این منظوراز مدل مفهومی بر پایه دیدگاه إسنادی استفاده شده است. جامعه آماری شامل دانشجویانساکن در کوی دانشگاه تهران که به طور مکرر از حمل و نقل بین شهری استفاده می کنند، می باشد، داده های تحقیق از طریق پرسشنامه از طریق نمومه گیری تصادفی جمع آوری شده و به وسیله مدل معادلات ساختاری (SEM) تجزیه و تحلیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و Lisrel استفاده شده است. فرضیه های تحقیق بر اساس تحقیقات گذشته ارائه شده که همگی تأیید شدند و به این نتیجه رسیده شد که مفهوم إسناد شناختی و واکنش احساسی تأثیر مستقیم و مقایسه قیمتی تأثیر معکوس روی ادراک انصاف قیمتی دارد و همچنین به این نتیجه رسیده شد که انصاف قیمتی همانطوری که تأثیر مستقیم روی رفتارهای مثبت مشتریان (مفاهیم وفاداری و تمایل به پرداخت ( دارد به طور همزمان تأثیر معکوس روی رفتارهای منفی مشتریان(مفاهیم رفتارهای تلافی جویانه و شکایت آمیز) دارد.<br></div>
خلاصه ماشینی:
"بنابراین برای درک درستی از فرآیندهای شناختی در ارتباط با انصاف قیمتی، نیاز به انجام پژوهشهای رفتاری و Price Fairness Bolton Perdue Maxwell Aggarwal Vaidyanathan Xia نظری را در این حوزه به طور گسترده ای احساس میشود.
تعدادی از پژوهشگران (به عنوان مثال اه 2 2003 و چویی و متیلا 2004) ادراک انصاف قیمتی را در صنعت گردشگری و بیمارستان مورد بررسی قرار دادهاند، بر مبنای این استدلال که اقدامات قیمتگذاری مانند مدیریت درآمد به شدت مسایل مربوط به مفهوم انصاف را در ارایه قیمت های مناسب به مشتریان افزایش داده است (چانگ و پاتریک ، 2012).
نتایج این بررسی در نمودارهای 1 و 2 و جدول 1 ارایه شده است: نمودار (1) مدل اعداد معناداری «عوامل مؤثر بر انصاف قیمتی و نتایج حاصل از آن» نمودار (2) مدل تخمین استاندارد«عوامل مؤثر بر انصاف قیمتی و نتایج حاصل از آن» جدول (1) ضرایب مسیر اثرات سازهها و معناداری پارامترهای برآورد شده پژوهش اثر متغیر به متغیر ضریب مسیر t نتیجه فرضیه اسناد شناختی (ATT) انصاف قیمتی (PF) 24/0 08/3 پذیرفته شد واکنش احساسی (EMO) انصاف قیمتی (PF) 40/0- 79/3- پذیرفته شد مقایسه قیمتی (FEE) انصاف قیمتی (PF) 24/0- 18/2- پذیرفته شد انصاف قیمتی (PF) وفاداری (LOY) 28/0 31/3 پذیرفته شد انصاف قیمتی (PF) تمایل به پرداخت (WTP) 36/0 93/3 پذیرفته شد انصاف قیمتی (PF) رفتارهای تلافی جویانه (REV) 18/0- 14/2- پذیرفته شد انصاف قیمتی (PF) رفتارهای شکایت آمیز (COM) 32/0- 33/3- پذیرفته شد فرضیه اول: بر طبق جدول 1 یافتهها نشان میدهد، اسناد شناختی بر روی انصاف قیمتی دارای اثر مثبت و معنادار برابر 24/0 است."