چکیده:
امروزه مشارکت سیاسی افراد در امر انتخابات یکی از دغدغه های مهم نظام های دموکرات در عرصه سیاسی است، به همین دلیل فعالان این عرصه به دنبال عواملی مرتبط با این پدیده هستند تا بتوانند کم و کیف تاثیرات این عوامل را بر این مهم بیابند. در این راستا هدف از تحقیق حاضر تعیین تاثیر عواملی همچون تبلیغات، اقدامات حزبی، حامیان مشهور و رخدادهای سیاسی بر شخصیت برند سیاسی به عنوان عامل میانجی در تاثیرگذاری بر مشارکت سیاسی رای دهندگان است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام شده است .جامعه آماری این تحقیق شامل شهروندان منطقه 5 شهر تهران است که در نهایت با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 386 نمونه جهت تحلیل مورد استفاده قرارگرفته است. در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل 8.54 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که تبلیغات، اقدامات حزبی، حامیان مشهور و رخدادهای سیاسی بر شخصیت برند سیاسی اثر مثبت و معنی داری دارد، همچنین شخصیت برند سیاسی بر مشارکت سیاسی رای دهندگان اثر مثبت و معنی داری دارد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به ادبیات و پیشینه پژوهشها در این پژوهش عناصری که در شکل گیری برندهای سیاسی میتواند مؤثر واقع شود را الف) تبلیغات و کمپینهای سیاسی 1 ، ب) حامیان مشهوری 2 که از حزب یا کاندیدا حمایت میکنند، ج)رفتار و عملکرد گذشته حزب 3 که به گفته پژوهشگران به عنوان میراث یک برند شناخته میشود و در آخر د) وقایع و رخدادهایی 4 که ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با حزب و نامزد مورد نظر آن دارند و تأثیر پذیر یا تأثیرگذار (از یا بر) آنند؛ فرض میکند.
43 مورد تأیید قرار گرفته است؛ وجود تأثیر مستقیم و معنادار شخصیت برند سیاسی بر مشارکت سیاسی افراد حاکی از آن است که رأی دهندگان بر تفکیک و دسته بندی احزاب و کاندیداها، از یک سری فیلترهای ویژه در ذهن خود استفاده میکنند؛ به طوری که این فیلترها قادر به دسته بندی برندهایی با ویژگیهای شخصیتی مختص به خود است، به طوری که هر کاندیدا از کاندیدای دیگر و یا هر حزب از حزبی دیگر قابل تمایز است و این بدلیل شخصیت شکل گرفته از هرکدام از آنها به عنوان یک برند است؛ در واقع این بدان معناست که وجود یک برند، با شخصیت متمایز میتواند به ذهن میلیونها نفر چیزی آشنا به نظر آید و این خود محرکی میشود که مشارکت سیاسی افراد را افزایش دهد، زیرا با وجود برندی که دارای شخصیتی مشخص است، تسهیل در فرایند انتخاب را رقم خواهد زد."