چکیده:
هدف این تحقیق،بررسی نقش رگههای شخصیت و سبکهای تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود.در نمونه ای متشکل از 419 آزمونی(214 پسر و 205دختر)فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی و پرسشنامه سبکهای تفکر اجرا شد.همچنین برای متغیر پیشرفت تحصیلی دانشجویان،میانگین کل نمرههای آنهااز طریق دانشگاه مورد مطالعه،جمع آوری شد.با استفاده از تحلیل مسیر،آثار مستقیم رگههای شخصیت بر سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان دادند که گشودگی بر سبک تفکر قضایی،بر سبک تفکر محافظهکار؛روان آرزدهواری بر سبک تفکر قضایی،کلی،آزاد اندیش و محافضهکار؛وضیفهشناسی بر سبک تفکر قانونی و سلسه مراتبی؛برونگرایی بر سبک تفکر کلی، آزاد اندیش،سلسله مراتبی و بیرونی دارای اثری مثبت و معنادار بودند(تنها اثر عامل گشودگی بر سبک تفکر محافضهکار منفی و معنادار بدست آمد).اثر غیرمستقیم عامل گشودگی از طریق سبک تفکر قضایی؛عامل روان آزردهواری از طریق سبک تفکر اجرایی؛عامل وظیفهشناسی از طریق سبک تفکر قانونی؛عامل گشودگی و برونگرایی از طریق سبک تفکر کلی و آزادمنشانه؛عامل روان آرزدهواری و گشودگی از تریق سبک تفکر محافظهکاری؛عامل درونگرایی و وظیفهشناسی از طریق سبک تفکر سلسله مراتبی؛عامل برونگرایی از طریق سبک تفکر بیرونی بر پیشرفت تحصیلی اثری معنادار نشان دادند.در مجموع نتایج پژوهش حاضر مؤید این است که توجه به نقش عوامل درون فردی رگههای شخصیت و سبکهای تفکر در مطالعه پیشرفت تحصیلی ضروری است.پیامدهای کاربردی یافتهها برای معلمان بحث شده است.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 3:الگوی تحلیل مسیر برای سبکهای تفکر کلی و جزی اثر متغیرهای برونزاد و درونزاد مستقل پژوهش بر پیشرفت تحصیلی(متغیر درونزاد مستقل سبکهای تفکر آزاداندیش و محافظهکار یا بعد گرایشها و متغیرهای برونزاد،عوامل برونگرایی،وظیفهشناسی،روان آزرده واری و گشودگی)نشان داد که الگو 15/0 از بین واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 4:الگوی تحلیل مسیر برای سبکهای تفکر آزاد اندیش و محافظهکار اثر متغیرهای برونزاد و درونزاد مستقل پژوهش بر پیشرفت تحصیلی(متغیر درونزاد مستقل سبکهای تفکر سلسله مراتبی و سلطنتی یا بعد شکلها و متغیرهای برونزاد،عوامل برونگرایی و وظیفهشناسی)نشان داد که الگو 11/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 5:الگوی تحلیل مسیر برای سبکهای تفکر سلسله مراتبی و سلطنتی نتایج نشان میدهند که از میان متغیرهای برونزاد اثر غیرمستقیم و کل عامل برونگرایی از طریق سبک تفکر سلسله مراتبی(16/0)معنادار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 6:الگوی تحلیل مسیر برای سبک تفکر بیرونی اثر متغیرهای برونزاد و درونزاد مستقل پژوهش بر پیشرفت تحصلی(متغیر درونزاد مستقل سبک تفکر بیرونی و متغیر برونزاد،عامل برونگرایی)نشان داد که الگو 07/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند.
همسو با نتایج پژوهش حاضر زانگ(2001 الف و 2002)بر رابطه بین روان آزرده واری و سبکهای تفکر اجرایی و محافظهکار تأکید کرده و نشان داده است که افراد با سطح پایین حرمت خود بیشتر تمایل به استفاده از سبکهای تفکر اجرایی و محافظهکار هستند."