چکیده:
بهدلیل اینکه کشاورزی تامینکنندهی مواد غذایی و کالاهای تولیدی برای رفع نیازهای اولیه انسانها است، بهعنوان یکی از بخشهای مهم اقتصادی هر کشور مطرح بوده و از طرف دیگر سهم قابل توجهی از اشتغال و ارزش افزوده را دارا میباشد. برای رساندن مواد اولیه برای تولید محصولات کشاورزی از یک طرف و رساندن کالاهای تولید شده در بخش کشاورزی بهدست مصرفکنندگان، احتیاج به شبکههای ارتباطی و راهها میباشد. با توجه به اهمیت موضوع، در مطالعهی حاضر با استفاده از مدل دادههای تابلویی، روش اثر ثابت و اطلاعات سالهای 1379 تا 1390، میزان تأثیر توسعهی زیرساختهای حمل و نقل بر ارزش افزودهی بخش کشاورزی استانهای منتخب ایران بررسی شده است. نتایج حاکی از این است که متغیر شاخص زیرساخت حمل و نقل بر رشد بخش کشاورزی تأثیر مثبت دارد. چنانچه میتوان با سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل از بازدهی صعودی بلندمدت در بخش کشاورزی و در نهایت در اقتصاد کل کشور بهره جست. بنابراین پیشنهاد میشود که استراتژی توسعهی کشاورزی بر روی توسعهی زیرساختهای حمل و نقل متمرکز شود و از درآمد بخش کشاورزی برای تأمین بخشی از منابع مورد نیاز جهت توسعهی زیرساختهای حمل و نقل استفاده گردد. طبقهبندیJEL:Q1, L9
With respect to impotance of transportation in marketing of agricultural products، this paper aims to assess transportation infrastructure development effect on value added of agricultural sector in selected Iranian provinces using Panel Data model (fixed effect method) in 2000-2011 period. The results show that transportation infrastructure index has positive effect on growth of agriculture sector. It is concluded that with respect the positive effect of transportation on added value of agriculture، investment in this area should be emphasized in the country development strategy and part of its cost could be covered by imposing income tax on commercial agricultural producers.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر توسعه زیر ساخت های حمل و نقل بر ارزش افزوده بخش کشاورزی مهلا افشارپور*١، حسین مهرابی بشرآبادی ٢، مصیب پهلوانی 3 تاریخ دریافت : ٩٣/٠١/٠٥ تاریخ پذیرش : ٩٣/٠٣/٢٨ چکیده به دلیل اینکه کشاورزی تامین کننده ی مواد غذایی و کالاهای تولیدی برای رفع نیازهای اولیه انسان ها است ، به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی هر کشور مطرح بوده و از طرف دیگر سهم قابل توجهی از اشتغال و ارزش افزوده را دارا میباشد.
با توجه به اهمیت موضوع ، در مطالعه ی حاضر با استفاده از مدل داده های تابلویی، روش اثر ثابت و اطلاعات سال های ١٣٧٩ تا ١٣٩٠، میزان تأثیر توسعه ی زیرساخت های حمل و نقل بر ارزش افزوده ی بخش کشاورزی استان های منتخب ایران بررسی شده است .
این پژوهش با استفاده از داده های سالانه ی ١٣٩٠-١٣٧٩ و روش داده های تابلویی به بررسی تأثیر توسعه ی زیرساخت های حمل و نقل بر رشد اقتصادی برای گروه استان های منتخب ایران (انتخاب به دلیل کمبود اطلاعات است ) متشکل از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل ، اصفهان ، ایلام ، بوشهر، تهران ، چهارمحال وبختیاری، خراسان ، خوزستان ، زنجان ، سمنان ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، قزوین ، قم ، کردستان ، کرمان ، کرمانشاه ، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و یزد پرداخته است .
ضریب تعیین حاصل از نتایج تخمین در جدول (٣) به میزان ٠/٩٦ حاکی از این است که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و فرضیه ی مورد بررسی مبنی بر اثر مثبت توسعه ی زیرساخت حمل و نقل بر رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی پذیرفته و افزایش توسعه ی زیرساخت حمل و نقل باعث افزایش تولید و اشتغال در بخش کشاورزی میشود."