چکیده:
"رفتار مصرف کننده " به عنوان یکی از جنبه های مهم سبک زندگی ، بیانگر مسائل متعدد خرد و کلان از نحوه تخصیص درآمد و چگونگی استفاده از منابع ، تا شیوه خوراک و پوشاک و... است . با نگاهی عمیقتر به رفتار، میتوان دریافت که شیوه و سبک رفتار مصرف کننده ، بر بینشها و گرایشهای مصرف کننده مبتنی است . هدف این پژوهش دستیابی به الگوی بینش ، گرایش و کنشهای مرتبط با رفتار مصرف کننده با بررسی کتاب شریف نهج البلاغه است . این پژوهش ، اکتشافی و به شیوه تحلیل مضمون است . نتایج این پژوهش نشان میدهد که حدود ٨٢٠ شناسه و گزاره از متن نهج البلاغه مرتبط با موضوع ، و این گزاره ها در قالب سه مضمون فراگیر بینش ، گرایش و کنش ، و ٢١ مضمون سازمان دهنده مطرح است . مضمون بینش شامل خداشناسی ، جهانشناسی ، انسانشناسی ، دین شناسی ، شیطان شناسی ، مضمون گرایش شامل خداگرایی ، آخرتگرایی، زندگی گرایی، انسانیت گرایی، عدالت گرایی، حلال گرایی، دگرگرایی ، کیفیت گرایی ، الگوگرایی و مضمون کنش شامل مصرف عاقلانه ، مصرف به اندازه و ضایع نکردن نعمت ، مصرف برای غیر خود، مصرف با رعایت اولویت بندی ، مصرف با توجه به مقتضیات صحیح زمانه و اجتماع ، مصرف از حلال / پرهیز از مصرف حرام ، و مصرف با توجه به محل تامین است
خلاصه ماشینی:
"1 - Prescriptive 2 - Moital 3 - Theory of Reasoned Action 4 - Fishbein and Ajzen 5 - Theory of Planned Behaviour 6 - Fawcett and Downs 7 - Moital 8 - Ethical Purchasing Behaviour 9 - Vicarious 10 - Hines and Ames 11- Nicholls and Lee 12 - Ozcaglar-Toulouse,Shiu ٢ ـ ٢ ـ سبک زندگی عامل تعیین کننده رفتار مصرف کننده بحث دربارة آیین و روش زندگی در ادیان الهی یا بشری به مفهوم عام از دیرباز مطرح بوده است ؛ اما موضوع «سبک زندگی » به عنوان یک اصطلاح در گذشته به صورت مستقل مطرح نبوده بلکه بخشی از محتوای آن (با تسامح در معنی ) در ضمن مسائل دیگر مانند آیین و آداب زندگی ، برنامه زندگی و...
٥-٣-٦- الگوی مفهومیسبک زندگی اسلامی در حوزه مصرف از دیدگاه نهج البلاغه سه مضمون فراگیر شناسایی شده و مضمونهای زیر مجموعه آنها را میتوان در یک الگوی کلی به شرح ذیل نشان داد: خدا شناسی جهان شناسی مصرف عاقلانه انسان شناسی بینش مصرف به اندازه دین شناسی مصرف برای غیر خود شیطان شناسی مصرف با اولویت بندی خدا گرایی سبک زندگی اسلامی در حوزه کنش مصرف با توجه به رفتار مصرف کننده از منظر نهج البلاغه آخرت گرایی مقتضیات صحیح زمانه زندگی گرایی مصرف از حلال / پرهیز از مصرف از حرام انسانیت گرایی مصرف با توجه به عدالت گرایی گرایش محل تأمین نیازها حلال گرایی دگر گرایی کیفیت گرایی الگو گرایی نمودار ٦: الگوی سبک اسلامی در حوزه رفتار مصرفکننده از دیدگاه نهج البلاغه ویژگی الگو این است که طبق فرایندی منطقی عملا تأثیر عقاید و افکار و گرایشهای افراد را بر سبک زندگی و رفتار مصرفی آنها نشان میدهد."