چکیده:
امروزه بسیاری از شرکتها به اهمیت برنامهریزی راهبردی پی بردهاند. شرکتهای هولدینگ نیز این موضوع را مدنظر قرار دادهاند. بحث برنامهریزی راهبردی در شرکتهای مختلف متفاوت است و در شرکتهای هولدینگ نیز پیچیدگیهای ویژهای دارد. شرکتهای هولدینگ با دو تصمیم راهبردی مهم مواجهاند: 1. سرمایهگذاریها در چه حوزههایی و چگونه صورت گیرد؟ 2. شرکت مادر چگونه بر حوزههای سرمایهگذاریشده (کسبوکارهای تابعه) تأثیر بگذارد و آنها را مدیریت کند؟ شرکتهای هولدینگ در راستای تصمیمهای راهبردی خود با ریسکهایی روبهرو میشوند که باید به آنها توجه داشته باشند. در این پژوهش، با استفاده از مالتی گراندد تئوری که ترکیبی از گراندد تئوری و فراترکیب است، ریسکهای راهبرد اینگونه شرکتها شناسایی میشود. با توجه به ترکیب دو روش، ابتدا حدود پنجاه پژوهش از بین بیش از چهارصد پژوهش مرتبط برای فراترکیب استفاده شد و کدهای مربوطه نیز شناسایی شد. سپس با استفاده از چهارده مصاحبة ساختاریافته در قالب گراندد تئوری، مفاهیم و مقولههای نهایی استخراج شد که عبارتاند از: ریسکهای مدیریتی، ساختاری، مالی، عملیاتی و رفتاری.
خلاصه ماشینی:
شرکت مادر چگونه بر حوزه های سرمایه گذاری شده (کسب وکارهای تابعه ) تأثیر بگذارد و آنها را مدیریت کند؟ شرکت های هولدینگ در راستای تصمیم های راهبـردی خـود بـا ریسک هایی روبه رو می شوند که باید به آنها توجه داشته باشند.
در این پژوهش ، چارچوب جامعی بـرای شناسـایی ریسـک هـای راهبـرد در این گونه شرکت ها ارائه می شود؛ بنابراین ، مسئلة تحقیق به این صورت مطرح می شود: راهبردهای شرکت های هولدینگ در مراحل مختلف با چه ریسک ها و چالش هایی روبه رو است ؟ آیا می تـوان چارچوب جامعی را برای شناسایی ریسک های مرتبط با راهبرد آنها ارائه کرد؟ در ادامة این پژوهش ، پس از بررسی ادبیات موضوع با استفاده از مـالتی گرانـدد تئـوری کـه استفادة ترکیبی از فراترکیب و گراندد تئوری را مدنظر قرار داده است ، چارچوب جامع با استفاده از نرم افزار Max QDA ارائه می شود.
مراحل انجام تحقیق با توجه به اینکه مفهومی با عنوان ریسک راهبرد در ادبیات مدیریت و به ویـژه شـرکت هـای هولدینگ چندان مرسوم نبوده است ، باید ابتدا این اصطلاح مفهوم سازی شود.
به این منظور، پـس از بررسی جامع ادبیات و بررسی دقیق راهبرد در سطح هولدینگ ها، سعی شده است با استفاده از فراترکیب و سپس انجام دادن مصاحبه های عمیق و با استفاده از گراندد تئوری و ترکیـب آنهـا بـا استفاده از مالتی گراندد، درنهایت مدل جـامعی بـرای شناسـایی ریسـک هـای راهبـرد در سـطح هولدینگ های سرمایه گذاری ارائه شود.