چکیده:
کیفیت محصولات به میزان انطباق طرح محصول با کیفیتی که مشتری از محصول درک میکند، بستگی دارد. متناسببودن طرح محصول با نیاز مشتری موجب ارتقای سطح ابعاد کیفیت محصولات میشود. رقابت شدید در بازار جهانی از یکسو و افزایش پیچیدگی در طراحی محصول از سوی دیگر سبب شده است که فعالیتهای مرتبط با طراحی و انتخاب طرح محصول بیشازپیش به دانشی تخصصی تبدیل شود. از اینرو، هدف اصلی پژوهش تصمیمگیری در زمینة انتخاب طرح محصول در بازۀ زمانی بلندمدت و شرایط عدمقطعیت است. برای تحقق هدف پژوهش، ابتدا با استفاده از مفاهیم نظریۀ مجموعۀ راف الگوهای رفتاری مشتریان شناسایی میشود و سپس گزینههای پیشنهادی برای طرح محصول با توجه به الگوهای رفتاری غالب با استفاده از روش بسطدادهشدة فرایند سلسلهمراتبی مبتنیبر نظریۀ اعداد D ارزیابی و اولویتبندی میشوند.
خلاصه ماشینی:
برای تحقق هدف پژوهش ، ابتدا با استفاده از مفـاهیم نظریـة مجموعـة راف الگوهـای رفتـاری مشتریان شناسایی می شود و سپس گزینه های پیشـنهادی بـرای طـرح محصـول بـا توجـه بـه الگوهای رفتاری غالب با استفاده از روش بسط داده شدة فرایند سلسـله مراتبـی مبتنـی بـر نظریـة اعداد D ارزیابی و اولویت بندی می شوند چکیده : .
٢. کارشناسـان چگونـه مـی تواننـد طـرح هـای پیشـنهادی محصـول را براسـاس الگوهـای استخراج شده از نظریة مجموعة راف در شرایط عدم اطمینان ارزیابی کنند؟ به منظور ارزیابی طرح های پیشنهادی ، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی ، ویژگـی هـای محصول با ابعاد کیفیت تطبیق داده می شوند.
وجود متغیرهای کلامی غیرقطعی موجب می شود نتایج تجزیه و تحلیل داده ها اعتبار کافی نداشته نباشد؛ بنابراین ، محققان برای حـل ایـن مسئله از نظریة مجموعة فازی استفاده کردند و رویکردهای مختلف گسترش عملکـرد محصـول فازی از جمله برتردهی فازی ١ (وانگ ، ١٩٩٩)، آنتروپی ٢ (چن ، کیـو و وو، ١٩٩٩)، تحلیـل تمایـل فازی ٣ (شن ، زی و تن ، ٢٠٠١)، تصمیم گیری چندمعیارة فـازی (سـان و چـوی ، ٢٠٠١)، انتگـرال فازی ٤ (تسای ، لو و چانگ ، ٢٠٠٣)، فرایند تحلیل شبکه ای فازی (کرمن ، ارتی و بایکـازم ، ٢٠٠٦)، برنامه ریزی آرمانی فازی (چنگ و ونگ ، ٢٠٠٦)، سیستم های خبرة فازی (کوانگ ، چن ، بی و چن ، ٢٠٠٧) و...
Prioritization of customer requirments using QFD, International Journal of Industrial Engineering & Production Research, 16(2): 21- 27.