چکیده:
دوگانگی از جمله ویژگیهای کسبوکارهای پویا در پاسخگویی مناسب به فضای رقابتی کنونی محسوب میشود و در حوزههای مختلف یک بنگاه قابلبررسی است. بازارگرایی و نوآوری از جمله توانمندیهای پویایی هستند که کسبوکارها برای کسب مزیت رقابتی به آنها اتکا میکنند. با توجه به اینکه تحقیقات محدودی در زمینة اتخاذ همزمان رویکردهای اکتشاف و بهرهبرداری در حوزههای بازارگرایی و نوآوری انجام گرفته است، در این تحقیق بهمنظور اندازهگیری راهبردهای اکتشاف و بهرهبرداری در حوزة توانمندیهای بازارگرایی و نوآوری بنگاه، پرسشنامهای حاوی شاخصهای سنجش دوگانگی بازارگرایی و نوآوری در میان مدیران و کارشناسان بنگاههای ایرانی فعال در صنعت مواد غذایی توزیع شد. جامعة آماری این پژوهش 320 بنگاه شرکتکننده در بیستویکمین نمایشگاه بینالمللی صنایع غذایی بود و با استفاده از فرمول کوکران جامعة آماری محدود، حجم نمونه برابر با 186 بنگاه محاسبه شد. درنهایت، دادههای 138 پرسشنامه با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی، تجزیه و تحلیل شد و شاخصهای نهایی بهمنظور تعیین مدل سنجش تبیین شد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه تحقیقات محدودی در زمینة اتخاذ همزمان رویکردهای اکتشـاف و بهره برداری در حوزه های بازارگرایی و نوآوری انجام گرفته اسـت ، در ایـن تحقیـق بـه منظـور اندازه گیری راهبردهای اکتشاف و بهره بـرداری در حـوزة توانمنـدی هـای بـازارگرایی و نـوآوری بنگاه ، پرسشنامه ای حاوی شاخص های سنجش دوگانگی بازارگرایی و نوآوری در میان مـدیران و کارشناسان بنگاه های ایرانی فعال در صنعت مواد غذایی توزیع شد.
برای نیل به این هدف ، پس از بررسی ادبیات پژوهش و شناسایی ابعاد و شاخص هـای اولیـة سنجش دوگانگی بازارگرایی و دوگانگی نوآوری ، نظرهای مدیران و کارشناسان بنگاه هـای فعـال صنایع غذایی گردآوری شده اند و پس از بررسی آزمـون هـای پایـایی (از طریـق محاسـبة آلفـای کرونباخ ) و روایی (از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی )، ایـن داده هـا مبنـای تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
تان و لئو (٢٠١٤) با جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه از ١٨٦ نفر از مدیران بنگاه هـای کوچک و متوسط هایتک ، با استفاده از روش رگرسیون به منظور تجزیـه و تحلیـل داده هـا نشـان داده اند دوگانگی بازارگرایی تأثیر مثبتی بر دوگانگی نوآوری دارد و بازارگرایی فعال و واکنشی بـر نوآوری اکتشافی و بهره بردارانه تأثیرگذار است .
لی و همکاران (٢٠٠٨) تحقیقی با عنوان «ماهیت بازارگرایی و دوگانگی نـوآوری » بـا هـدف بررسی میزان توانایی بنگاه های بازارگرا (با رویکرد فعال و واکنشی ) بر بهبود نوآوری (اکتشـافی و بهره بردارانه ) به منظور تعیین میزان دوگانگی بنگاه انجام داده اند.