چکیده:
دانش سازمانی در حال حرکت به سمت شکلگیری پارادایمی است که بتواند شکاف میان سطوح خرد و کلان را در تئوریها و پژوهشها کم یاحذف کند. یکی از موضوعاتی که به ماهیت چندسطحی آن در پژوهشهای اخیر توجه شده است، موضوع انگیزۀ خدمت در بخش عمومی است. در این پژوهش، انگیزۀ خدمت در بخش عمومی در جایگاه ساختاری چندسطحی بررسی شده است. دادهها بهکمک نرمافزار تحلیل خطی سلسلهمراتبی (HLM) که یکی از روشهای تجزیهوتحلیل چندسطحی است، تحلیل شدهاند. با بهرهمندی از روش نمونهگیری طبقهای، پرسشنامۀ استاندارد در اختیار کارکنان 38 سازمان زیرمجموعۀ شهرداری تهران قرار گرفت و 824 پرسشنامه تجزیهوتحلیل شد. خروجی نرمافزار نشاندهندۀ روابط چندسطحی متغیرهای پژوهش بود. انسجام گروه کاری بهعنوان متغیر سطح گروهی، سبب تعدیل رابطه میان رهبری تحولی و انگیزۀ افراد برای خدمت در بخش عمومی میشود. بر اساس نتایج، اگرچه رهبری عامل تعیینکنندۀ انگیزۀ خدمت در بخش عمومی است، مؤلفههای گروههای کاری تأثیر بیشتری در این زمینه دارند؛ بهطوریکه انگیزۀ خدمت در بخش عمومی (متغیر سطح فردی) توسط کیفیت ارتباط اعضای گروه تحتتأثیر قرار میگیرد. از یافتههای مهم این تجزیهوتحلیل چندسطحی، اثر تعدیلکنندۀ جو سازمانی (متغیر سطح سازمانی) بر رابطۀ بین عوامل فردی و گروهی است.
خلاصه ماشینی:
انسجام گروه کاری به عنوان متغیر سطح گروهـی ، سـبب تعـدیل رابطـه میان رهبری تحولی و انگیزة افراد برای خدمت در بخش عمومی مـی شـود.
بـر اسـاس نتـایج ، اگرچه رهبری عامل تعیین کنندة انگیزة خدمت در بخش عمومی است ، مؤلفـه هـای گـروه هـای کاری تأثیر بیشتری در این زمینه دارند؛ به طوری که انگیـزة خـدمت در بخـش عمـومی (متغیـر سطح فردی ) توسط کیفیت ارتباط اعضای گروه تحت تأثیر قرار می گیرد.
D سهم واریانس درجة χ2 P-Value (τ,σ) آزادی انگیزة خدمت در بخش 0/81454 r0 0/66348 4 742/34970 <0/001 عمومی 0/05775 r1 0/00334 4 1/96463 >0/005 آزمون t پارامتر Ɣ١١٠ و Ɣ١٢٠ فرضیة برقراری ارتباط معنادار میان متغیرهای انسجام گروهی و کیفیت روابط اعضای گروه را با متغیرهای وابسته بیان می کند.
انسجام گروهی و کیفیت روابط اعضای گروه کاری بـر رابطـة میـان رهبـری تحـولی و متغیرهای انگیزة خدمت در بخش عمومی اثر تعدیل کنندگی دارد (جدول ٧).
E مقدار t درجة آزادی P-Value <0/001 38 0/523 0/233983 0/122412 Ɣ110 انگیزة خدمت در بخش عمومی <0/001 38 -1/098 0/210499 -0/231194 Ɣ120 جدول ٦.
Leading to Make a Difference: A Field Experiment on the Performance Effects of Transformational Leadership, Perceived Social Impact, and Public Service Motivation.
Transformational Leadership and Whistle-Blowing Attitudes: Is This Relationship Mediated by Organizational Commitment and Public Service Motivation.
A survey on Relationship between Organizational Culture & TFL and LMX Leadership Styles, Journal of Public Administration, 2 (4): 55-72.