چکیده:
در زمینۀ اجرای خطمشی، پژوهش چندانی در سطح جهان صورت نگرفته است و دربارۀ مدلهای اجرا اختلاف نظر زیادی به چشم میخورد. در این پژوهش، تلاش شده است به موضوعی که در فرایند اجرا حلقۀ مفقوده تلقی میشود، یعنی ارتقای قابلیت و شایستگی مجریان خطمشیها از طریق یادگیری خطمشی، پرداخته شود. دادههای پژوهش کیفی و رویکرد آن نظریۀ دادهبنیاد است. جامعۀ آماری پژوهش را خبرگان آشنا با فرایند تدوین و اجرای خطمشیها و یادگیری سازمانی شکل دادهاند. از طریق نمونهگیری نظری با 16 نفر از آنان مصاحبههای عمیق بهعمل آمد. در این روش، پژوهشگر با رویکردی استقرایی به تدوین نظریهای قابل اتکا در زمینۀ اجرای خطمشیهای تحول اداری (با رویکر یادگیری) و چرخۀ یادگیری خطمشی اقدام میکند. یادگیری خطمشی، بهمنزلۀ پدیدۀ اصلی و هدف نهایی، نظام اداریای با ویژگیهایی چون چابکی، خدمات دولتی با کیفیت و ارزان، افزایش و سهولت دسترسی شهروندان به خدمات دولتی، ارتقای رضایت کارگزاران دولتی و افزایش رضایت مردم از خدمات دولتی مشخص شد. همچنین با بهرهمندی از مدل میدان نیرو، عوامل بازدارنده و پیشبرنده نیز تعیین شدند.
خلاصه ماشینی:
انگیزة اصلی از مطرح کردن مدل اجرای خط مشی با رویکرد یادگیری این ایده است که مدیران دولتی الزاما نمی دانند چگونه یک خط مشی ، به ویژه خط مشی های بدیع را به اجرا درآورند.
اهداف و پرسش های پژوهش هدف اصلی این پژوهش ، ارائة مدلی برای اجرای خط مشی های اصلاح اداری با رویکرد یادگیری است و اهداف فرعی عبارت اند از: ١.
پرسش اصلی این پژوهش نیز این گونه مطرح می شود: مدل مناسب اجرای خط مشی های اصلاح اداری با رویکرد یادگیری چگونه است ؟ پرسش های فرعی پژوهش نیز عبارت اند از: ١.
برای اجرای خط مشی های اصلاح اداری با رویکرد یادگیری شکل ٣ ارائه شده است .
Analysis of Influential Factors on Formation of Public Policies in Islamic Republic of Iran and presentation of optimal Model, Management Studies Quarterly Journal, (30): 117-132.
Public Policy and Implementation.
Policy, Bargaining and Structure in Implementation Theory.
Organizational Models of Social Program Implementation, and the Policy Process.
Standing the Study of Public Policy Implementation on Its Head, In: Burnham, London: Sage.
Implementation and Public Policy with a New Postscript.
The Theory-Practice Issue in Policy Implementation Research, Public Administration 82(2): 309-329.
Implementation and policy process: opening up the black box.
Implementation and policy process: opening up the black box.
The Implementation of Public Policy: A Framework of Analysis.
Top-Down and Bottom Up Approaches to implementation research: a critical analysis and suggested synthesis, Journal of Public Policy, 6(10): 21-48.
J. Calista (eds), Implementation and policy process: opening up the black box.