چکیده:
پژوهشهای اخیر در رابطه با رفتار هزینهها بیانگر این مطلب است که میزان کاهش هزینهها به هنگام کاهش فروش، کمتر از میزان افزایش هزینهها به هنگام همان میزان افزایش فروش است. این رفتار نامتقارن هزینهها، چسبندگی هزینه نامیده میشود و میتوان آن را از دیدگاه مدیریت و سهامداران مورد بررسی قرار داد. از دیدگاه سهامداران، رفتار هزینهها منعکس کننده رفتار مدیریت و ساختیافته تصمیمات ایشان است. بنابراین، سرمایهگذاران میتوانند با تحلیل اطلاعات مالی، این موضوع را که آیا نحوه رفتار مدیریت موجب تحمیل هزینههای زیادی به شرکت میشود یا خیر را بررسی نمایند. از اینرو، در پژوهش حاضر رفتار نامتقارن هزینهها از دیدگاه نظریه نمایندگی با رویکرد الگوسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت و فرض میشود هر اندازه هزینههای نمایندگی بیشتر باشد، درجه چسبندگی هزینهها نیز بیشتر خواهد بود. جامعه آماری پژوهش را 68 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386 تا 1391 تشکیل میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که رفتار هزینههای توزیع، فروش و ادرای در بورس اوراق بهادار تهران چسبنده است. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین هزینههای نمایندگی و رفتار نامتقارن هزینهها، یک ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. بدین معنی که با افزایش هزینههای نمایندگی، شدت چسبندگی هزینههای توزیع، فروش و اداری نیز افزایش مییابد.
The recent studies demonstrate that the costs have asymmetrical behavior which means the rate of reduction in costs while reducing the sales is less than the rate of increase in costs while increasing the sales at the same rate. This asymmetrical behavior is called cost stickiness. Asymmetrical behavior of costs can be studied from the management and shareholders perspective,from shareholders perspective, the behavior of costs is a manifestation of the management decisions and reflects the management’s incentive. Thus, Investors by analyzing of financial information will be able to investigating the effects of management decisions on firm performance. This study applied agency theory because cost stickiness may stem from empire building incentive. Thus, this study used agency costs as independent variables to explain sticky cost behavior and postulated that the company with higher agency costs has the higher degree of cost stickiness. In this paper, the numbers of 68 firms were selected in the period of the years 2004 to 2013 as a statistical sample. The results showed that behavior of cost in Tehran Stock Exchange is stickiness and agency costs are positively associated with the degree of cost stickiness.
خلاصه ماشینی:
از اینرو، در پژوهش حاضر رفتار نامتقارن هزینهها از دیدگاه نظریه نمایندگی با رویکرد الگوسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت و فرض میشود هر اندازه هزینههای نمایندگی بیشتر باشد، درجه چسبندگی هزینهها نیز بیشتر خواهد بود.
اگر چه اندرسون و همکاران (2003) تأثیرتصمیمهای گروه مدیریت بر رفتار هزینه را تشریح کردند، اما چن و همکارن (2008) و نیز بنکر و همکاران (2011) نظریه نمایندگی را مورد مطالعه قرار دادند و از جریان وجوه نقد آزاد به عنوان معیاری برای سنجش انگیزه مدیران در اتخاذ تصمیمهای خود استفاده کردند.
از این رو در فرضیه دوم پژوهش، تأثیر هزینههای نمایندگی (تعارضات بین گروه مدیریت و دیگر ذینفعان که ناشی از متفاوت بودن توابع مطلوبیت انها میباشد) بر رفتار نامتقارن هزینهها مورد بررسی قرار گرفته است.
از این رو به پژوهشگران پیشنهاد میگردد در پژوهشی میزان آشنایی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با مفاهیم و روشهای کنترل رفتار نامتقارن هزینه مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص گردد که آیا هزینههای نمایندگی تحمیل شده به سرمایهگذاران مرتبط با رفتار نامتقارن هزینه ناشی از رفتار هدفمند گروه مدیریت میباشد یا عدم آشنایی و درک مفاهیم مربوط به رفتار نامتقارن هزینههای واحد تجاری و نیز اینکه مشخص گردد که آیا چسبندگی هزینهها مرتبط با تصمیمهای آگاهانه مدیریت برای تعدیل سطح ظرفیت تولید و تقاضای بازار است یا مربوط به قصور و رفتارهای فرصتطلبانه مدیریت میباشد.
The Confounding Effect of Cost Stickiness in Conservatism Research, Working paper, Fox School of Business, Temple University, Philadelphia, PA, United States.
The Impacts of Free Cash Flows and Agency Costs on Firm Performance, Journal of Service Science and Management, 3: 408-418.