چکیده:
این مقاله در پی بررسی و مطالعه در زمینۀ مبانی فکری و اندیشهای جریان اصلگرایی اسلامی است. تکیه بر شریعت بهعنوان منبع اصیل معرفت، تأکید بر تکلیف، اعتقاد به سیاست بر مبنای فقه و موضعگیری علیه دستاوردهای تمدن غرب در حوزۀ اندیشۀ اجتماعی بهترتیب مبانی معرفتشناختی، انسانشناختی، رهیافت سیاسی و رویکرد غرباندیشانۀ جریان اصلگرایی اسلامی را شکل میدهند. تجزیهوتحلیل مبانی مذکور با تکیه بر آرا، عقاید و اندیشههای فداییان اسلام بهعنوان یکی از برجستهترین و رادیکالترین مصادیق اصلگرایی اسلامی در ایران معاصر وضوح بیشتری به منطق این نوع اندیشهورزی بخشیده است. روش تحقیق مورد استفاده نیز عبارت است از روش توصیف نظری و تفسیر متون مرتبط با موضوع از طریق مراجعه به سخنان، نوشتهها و مواضع و اعلامیههای جمعیت فداییان اسلام.
This article seeks to reveal the theoretical basics of Islabmic Fundamentalism. Precedence of religion over reason in epistemology, emphasize on human being duties in anthropology, Government on the base of jurisprudence in political approach, and criticizing the western civilization, are the theoretical indicators of Islamic Fundamentalism. The Devotees of Islam (Fada'iyan-e Islam) as an important Islamic Fundamentalist group in Iranian contemporary history has been considered as the case study. Theoretical description and hermeneutics has been used as methods of research in this regard.
خلاصه ماشینی:
در همین زمینه ، جمعیت فداییان اسلام را می توان یکی از برجسته ترین و مهم ترین نمایندگان جریان اصل گرا در تاریخ معاصر ایران دانست که هرچند بیش از یک دهه در حیات سیاسی - اجتماعی ایران حضور نداشت ، تا به امروز الهام بخش بسیاری از جریان های اصل گرا بوده است .
در واقع اصل گرایان در همة عرصه های زندگی ، یک سلسله تکالیف گستردة دینی را برای انسان از جانب خداوند در نظر می گیرند و نقش علمای دین را در این می دانند که این تکالیف را از منابع معتبر برداشت و آنها را به مؤمنان ابلاغ کنند، زیرا برای سعادت ابدی در جهان باقی ، انسان هوشیار باید براساس برنامه ای که خالق هستی طراحی کرده و بهترین برنامه هم است ، تکالیف خود را انجام دهد.
همچنین از نگاه فداییان : «نمایندگان مجلس شورا بایستی بفهمند که مجلس ، مجلس قانونگذاری نیست بلکه مجلس شورای ملی اسلامی است و تنها حق دارند بر طبق قانون مقدس اسلام در راه عظمت ملت مسلمان ایران شور نمایند و راه های مشروعی برای ارتقای ملت ایران از راه علم و صنعت و اخلاق اسلام و طرز تشکیلات و ادارة مملکت اسلامی ایران و افزودن سرمایة مسلمانان و جلوگیری از فقر و گرسنگی با شورا و همفکری پیدا نمایند و در انجام این وظایف مقدسه تحت نظر حوزة روحانیت و علماء پاک طراز اول قرار گیرند تا از دقیق ترین حدود مقدس شرع بیرون نروند (همان : ٢٨٤)».