چکیده:
دفاع یا صیانت از موجودیت، با دفع تهاجم و بلکه رفع تهدید صورت می پذیرد. یعنیلازمه ی حفاظت از کشور، بازدارندگی از تجاوز و وادارندگی به عق بنشینی و تضمینامنیت و ثبات و صلح است. اما ازآ نجایی که هرگونه دفاعی مرهون قدرت است؛ و بهتعبیری قدرت و اقتدار ملی روح دفاع ملی و جان مایه ی آن است، دفاع و قدرت و امنیت رامی توان به دو شکل متعالی یا متدانی مورد مطالعه قرار داد. قدرت متعالی، دفاع متعالی راایجاب کرده و ایجاد م ینماید. دفاع متعالی نیز قدرت و اقتدار مطالعاتی نظامی، سیاسی،فرهنگی و حتی اقتصادی متعالی م یطلبد. در این اثر به بن مایه ی دفاع متعالی و هندسهقدرت در مقیاس ملی می پردازیم. عنوان، موضوع، مساله و فرضی هی اصلی مقاله: مراتب،وجوه و جهات سه گانه ی هندسه قدرت متعالی است که معادل مراتب، وجوه و جهاتسه گانه ی هندسه ی دفاع متعالی بوده و بن مایه ی آن به شمار می آید. طبیعتا ماهیت این بحث،حکمت و فلسفه ی سیاسی قدرت و امنیت و دفاع متعالی خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"بدینترتیب قدرت متعالی و هندسهی متعالی آن، بهسبب جامعیتاش (یعنی رسایی و سازواری ذاتی و درونزادی خود)، کارآمدی خویش اعم از بهرهوری و اثربخشی اعجابآور تا آعجازآمیز را نشان داد که در تمامی مراحل تاریخی سیر تحولات و حتی مراتب تکوینی ساختار نظام سیاسی انقلابی جمهوری اسلامی ایران، چه در پدیداری و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در مرحله یا مرتبهی گذار و تأسیس نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، یعنی در روند نهادسازی و نظامسازی؛ چه در مرحله و مرتبهی دفاع مقدس و تثبیت این نظام، و حتی در مرحله و مرتبهی توسعهی زیربنایی آن نمودار و نهادینه گشت؛ جملگی دارای پیام و نیز پیامدهای فراگستر و روزافزون منطقهای و فرامنطقهای بوده و هستند.
سرانجام در فصل پایانی رسالهی دوم تحت عنوان «فصل فی الثمره هذا الفن» (همان، ص 113) ثمرهی این فن یعنی هندسه از جمله هندسهی حسی جسمانی متدانی کمی یا سخت و حداکثر کیفی یا نرم و بهویژه هندسهی عقلی روحانی معنوی و متعالی جوهری تبیین مینمایند: «و اعلم بان النظر فی العلم (و الفن) الهندسه الحسیه یعین علی الحذق فی الصنایع» (همان) «و بدان که نظر در علم هندسهی حسی به حذاقت در صنایع کمک میکند».
دوم) میشل فوکوی فرانسوی، پیشتاز و از چهرگان شاخص پستمدرنیسمکه شالودههای مدرنیسم از جمله در زمینهی قدرت را به چالش کشانیده است، از معدود متفکرین غربی بوده که پیش از همه متوجه بعد و ساحت معنوی و متعالی انقلاب اسلامی شد و بر کارآمدی عظیم آن با تعبیر عجیب تأکید مینماید (رک: ایرانیها چه رؤیایی در سر دارند؟) و به پیام و پیامدهای علمی و عملی در دیگرگونی نظریات و حتی نظام جدید جهانی با تعبیر «دمیدن روح در کالبد زمان» تصریح کرده است (رک: ایران، دمیدن روح در کالبد زمان)."