چکیده:
صاحب نظران توسعه روستایی با درنظر گرفتن مزیتها و اثرات مثبت فعالیتهای گردشگری در ایجاد درآمد و فرصتهای شغلی، از آن به عنوان یک گزینه جدید در ایجاد ارزش افزوده تجاری، عاملی برای ایجاد ارتباط بین بخشهای اقتصادی این مناطق و در نهایت ابزاری برای متنوع سازی اقتصادی و توسعه جوامع محلی یاد می کنند. در همین راستا، هدف تحقیق حاضر بررسی نقش گردشگری روستایی در ایجاد زمینههای کارآفرینی در دهستان حصار ولیعصر- شهرستان آوج است. نوع تحقیق کاربردی، روش تحقیق تحلیلی- توصیفی مبتنی بر گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شامل 4 روستای کامشکان، اسماعیلآباد، چنگوره و مشهد است که تعداد خانههای دوم گردشگری در آنها بیش از 50 درصد مساکن موجود میباشد. حجم نمونه 112 سرپرست خانوار انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای آماری از قبیل t تک نمونهای و فریدمن (برای تحلیل میانگین عددی و رتبهای و کای دو) و کروسکال والیس (برای بررسی میانگین رتبهای در بین روستاهای نمونه) بهره گرفته شده است. تحلیل کمی نتایج دادههای پرسشنامهای با استفاده از آزمون t تک نمونهای نشان میدهد که معناداری تفاوت میانگین عددی از مطلوبیت عددی مورد آزمون (که میانگین طیف لیکرت= 3) در نظر گرفته شده است، در همه شاخصها در سطح 99 درصد معنادار بوده و تفاوت همه شاخصهای بررسی شده از حد مطلوب به شکل مثبت میباشد که این امر، بیانگر این نکته است که توسعه گردشگری در روستاهای مورد مطالعه، توانسته است نقش مهمی در بهبود شرایط کارآفرینی در بین ساکنین محلی ایجاد کند. همچنین نتایج مطالعه نشان میدهد که گردشگری توانسته است منجر به بهبود کارآفرینی در بین پاسخگویان ساکن در روستاهای نمونه شود و از طرفی دیگر، تفاوت زیادی در بین روستاهای مقصد گردشگران خانههای دوم بدلیل اثربخشی این فعالیتها در همه روستاها در شاخصهای کارآفرینی مشاهده نشده است.
خلاصه ماشینی:
تحلیل کمی نتایج داده های پرسشنامه ای با استفاده از آزمون t تک نمونه ای نشان میدهد که معناداری تفاوت میانگین عددی از مطلوبیت عددی مورد آزمون (که میانگین طیف لیکرت = ٣) در نظر گرفته شده است ، در همه شاخص ها در سطح ٩٩ درصد معنادار بوده و تفاوت همه شاخص های بررسی شده از حد مطلوب به شکل مثبت میباشد که این امر، بیانگر این نکته است که توسعه گردشگری در روستاهای مورد مطالعه ، توانسته است نقش مهمی در بهبود شرایط کارآفرینی در بین ساکنین محلی ایجاد کند.
تجارب کشورهای توسعه یافته نشان میدهد که کارآفرینان با ارایه روش ها و نوآوریها و همچنین خلاقیت خود توانسته اند حرکت عظیمی به طور کمی و کیفی در شتاب اقتصادی آنها ایجاد کنند، زیرا این گروه با شناسایی و ایجاد فرصت ها که بیانگر موقیعتی مطلوب در آیند و قابل دسترس است (٢٠٠٦ ,Barringer and Ireland) و یا فرصت به عنوان نیاز بازار که به طور کامل تعریف نشده و یا منابع و ظرفیت هایی که در ایجاد اشتغال به طور کامل مورد شناسایی قرار نگرفته است میباشد (٢٠٠٥:١ ,Koen et al).
(2012): Rural Tourism for Local Economic Development, International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, Vol. 2, Special Issue 1, pp: 196-203.