خلاصه ماشینی:
"«وسعت بازار» یعنی کوچک تر یا بزرگتر بودن بازار از نظر جغرافیائی، یکی دیگر از شرایطی است که برای متعادل شدن عرضه و تقاضا و پخش و فروش کالاها قابل مطالعه است:بر قدر وسعت و قلمرو توزیع،محدود و کوچک باشد،چون مقدار عرضه خیلی کمتر و محدودتر است،تغییرات قیمتها در جهت تعادل عرضه و تقاضا بوده حد متعارف سود و هزینه را در بر خواهد داشت،حال اگر منطقه فروش بعد وسیعی داشته باشد،تغییرات قیمتها در اثر رقابتها مؤثر در تغییرات تند عرضه و تقاضا شده نظارت و مداخله دولتی را پیش میآورد که یکی از دلایل کمک دولت به کشاورزان جهت ایجاد شرایطی مناسب برای رشد تولیدات و حفظ تعادل نسبی عرضهها و تقاضاها است و معمولا در سطح کل کشور عملی میگردد،نه در مناطق ویژه و قلمروهای محدودتر.
برخی مفاهیم تخصصی درباره قیمتها و هزینهها و سودها به عنوان یک مبحث تکمیلی،و اینکه مبانی قیمت از دیدگاههای تجربی دانسته شود،به گروه بندی آنها در زیر اشاره میگردد با این توضیح که«قیمت عادی»عملا کاربردهای بسیار متفاوت دارد و برحسب آنها،تعاریف متضاد هم پیدا میکند که بدین شرحاند: قیمت بر پایه هزینه کالاها و خدمات در شبکه پخش و فروش قیمت بر پایه نرخ جنس و کیفیت آن قیمت بر پایه رفتار مصرف کننده قیمت بر پایه نوع کاربری (استعمال)-مصارف واسطه- مصارف خانگی قیمت بر پایه رقابتها در شرایط اقتصادی کشورها قیمت بر پایه نرخنامهها و یا تخفیفهای بیشتر و کمتر از فهرست بها هر یک از این تقسیم بندی شش گانه،تقسیمات فرعی هم دارند که بر حسب هر گروه حالت ویژهای را منعکس میکنند و قیمتها عناوین خاص مییابند: اولا:قیمت گذاری بر پایه هزینه به این معنی است که سودهای نسبی در عمده فروشی و خرده فروشی با در صد معینی قیمت تمام شده و یا هزینه تولید اضافه شود."