چکیده:
نوشتار حاضر در پی بررسی مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر رفتار انتخاباتی ایرانیان است. در خلال مقاله سعی میشود ضمن مرور نظریههای جامعهشناختی در تحلیل رفتار انتخاباتی، برخی از پژوهشهای انجامشده در سایر کشورها نیز مورد بررسی قرار گیرد. سپس با استفاده از برخی دادههای موجود، برخی عوامل و مؤلفههای مؤثر در تصمیمگیری انتخاباتی ایرانیان مورد بررسی قرار میگیرد. نوشتار حاضر ضمن تأکید بر بغرنجی و دشواری تحلیل رفتار انتخاباتی ایرانیان، عواملی نظیر پایگاه طبقاتی رأیدهندگان، هویت قومی رأیدهندگان و نامزدها، جنسیت نامزدها و سن رأیدهندگان را در نحوه تصمیمگیری انتخاباتی شهروندان مؤثر میداند. البته به خاطر محدودیت حجم مقاله، از بررسی عواملی نظیر دین، نظام سیاسی و نوع کنشگری برگزارکنندگان انتخابات در این نوشتار صرف نظر شده است. همچنین، با ذکر نمونههایی از ادوار گذشته انتخابات، بر این نکته نیز تأکید شده که عوامل اجتماعی به صورت تکعاملی عمل نکرده و در ارتباط با یکدیگر معنا مییابند.
The paper discuses the social factors influencing electoral behavior of the Iranians. It begins with a discussion on the sociological analysis of electoral behavior and the literature review consequently it applies the theoretical findings on the practical data in Iran and highlights the social factors influencing electoral behavior of the Iranians. The author concludes that the analysis of Iranian’s electoral behavior is very complicated and in this way one should pay attention to different elements such as social class of the voters، ethnic identity of the voters and the candidates، gender of the candidates and the age of voters. Of course there are other effective factors like religion، political system and the model of political acts of the voters، discussing the role of which، is beyond the scope of this paper. It is worth mentioning that the author provides us with several examples of electoral behavior in the past and emphasizes that the social factors are not of a single nature and they can be understood when they are interlinked.
خلاصه ماشینی:
مطالعات رفتار انتخاباتی، انتخابات ایران ، عوامل اجتماعی، هویت قومی و ناحیه ای، پایگاه طبقاتی * عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی فصلنامه مطالعات راهبردی سال هجدهم شماره سوم پائیز ١٣٩٤ شماره مسلسل ٦٩ مقدمه ارزیــابی تــأثیر مؤلفــه هــا و ســاختارهای اجتمــاعی بــر ســازوکار مشــارکت سیاســی و تصمیم گیری انتخاباتی یکی از موضوعات مورد توجه حوزه های مختلف علوم اجتماعی از جمله جامعه شناسی سیاسی و روان شناسی اجتماعی است .
به همین دلیـل است که علاوه بر سازمان های دولتی که مسئولیت برگزاری انتخابـات یـا تـأمین امنیـت جامعه را بر عهده دارند، احزاب و فعالان سیاسی نیز برای تحلیل رفتار انتخاباتی مردم ، پیش بینی و تخمین نتیجه انتخابات و برنامه ریزی واقع بینانـه بـرای فعالیـت انتخابـاتی و تبلیغـاتی خـود، بـه مطالعـه رفتـار رأیدهـی شـهروندان و عوامـل مـؤثر بـر سـازوکار تصمیم گیری آنان علاقه مند بوده اند.
nationwide سیاسی، اقتصادی و فناورانه که از حوزه های مختلف داخلـی یـا جهـانی نشـأت گرفتـه انـد، تغییرات اجتماعی و سیاسی گوناگونی را رقم زده اند که تغییر در الگوهای رفتار انتخاباتی نیز یکی از آن ها به شمار میرود؛ ضمن اینکه ممکـن اسـت شـهروندان در انتخابـات کشـوری، ناحیه ای ١ و محلی ٢ الگوهای رفتاری متفاوتی از خود نشان بدهند؛ اما پـیش از شـروع بحـث درباره رفتار انتخاباتی ایرانیان باید به دشواری موجود بر سر راه پژوهش در مـورد سـازوکار تصمیم گیری انتخاباتی ایرانیان اشاره کرد که ریشه در محافظه کاری ایرانیان در بیان مکنونات قلبیشان دارد.