چکیده:
یکی از مهم ترین موضوعاتی که در قرآن کریم به طور گسترده مطرح گردیده است ، موضوع جهاد است . این تحقیق با هدف بررسی و تبیین جایگاه جهاد در قرآن کریم ، صورت گرفته است . موضوعی که به عنوان یکی از مهمترین مبانی ادبیات پایداری و دفاع مقدس به شمار میرود. پژوهش حاضر از نوع نظری است و با روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته است . نتایج تحقیق مبین آن است که اسلام دین بی تفاوتی و بیخیالی نیست و خود را در مقابل همه آحاد جامعه مسئول میداند. اسلام زیر بار ظلم و ستم ، تجاوز دشمن رفتن را نمیپذیرد و دستور به جهاد دفاعی، برای حریت و استقلال سرزمین خود، دفع فساد تبهکاران ، گرفتن حقوق خود و همنوعان ، رفع فتنه ، عزت اسلام ، عدم تمرکز قدرت در دست سلطه طلبان میدهد و برای تداوم حاکمیت قانون الهی، شناخت خود و جهاد با نفس و شناخت دشمن و جهاد با آن ، تجویز میگردد. همچنین این پژوهش نشان میدهد که امیال نفسانی از درون و اغوای شیطانی، همواره در کمین گمراهی انسان است ، تا او را از بندگی خدای یکتا رها سازند و به دنیاگرایی و شیطان پرستی وا دارند. برای گرفتار نشدن در این بلا، بصیرت دین توحیدی ضروری مینماید.
خلاصه ماشینی:
"میدانم که به طور حتم در این راه شهید میشوم و برای روز وصل خودم به لقاءالله ، لحظه شماری میکنم »٢ (همان :١٠) «انگیزه من از جهاد، همانا کمک به دین خدا و برای حفظ اسلام و یاری امام بوده و بس ، و امیدوارم که مقبول درگاه ایزدی قرار بگیرد»٣ (همان :١٢) «من آگاهانه و با چشمی باز راهی جبهه شدم تا از حریم مقدس اسلام دفاع کنم »٤ (همان :٤٤) ٢-٥- فضیلت جهاد «خداوند در بیش از ٤٠ آیه از قرآن کریم جنگ مومنان را میستاید و در شش آیه از قرآن ، به طور ویژه به فضیلت مجاهدان اشاره مینماید» (خرمشاهی،١٣٧٧،ج ١:٨٦٦).
» ٣-جهاد به منظور جلوگیری از یک عمل منکر: « ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه » (نحل :١٢٥) «مردم را با برهان و اندرز نیکو به راه پروردگارت فراخوان » ٤-جهاد به منظور رفع موانع دعوت : از آنجا که انسان ها در پذیرش اسلام آزادند وخداوند آنها را مختار قرار داده است ، انسان های مشرک حق ندارند که مانع دعوت آنان به اسلام شوند که اگر این موانع وجود نداشت ؛ مردم فوج فوج به دین رو میآوردند: «و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا» (نصر:٢) گرچه در تمام موارد چهارگانۀ فوق ، «هدف شکستن موانعی است که سر راه تکامل انسان ، حریت ، آزادی و حقوق طبیعی وی پدید آمده و یا برای دفع شر اشرار و مفسدانی است که برای نابودی نظام اسلامی قیام کرده و یا نظم و آرامش را به هم میزنند» (سبحانی،ج ٣٢:١٣٨٣،١٤)."