چکیده:
برنامهریزی راهبردی بهعنوان یک ابزار جهت انجام بهتر فعالیتها و رسیدن به اهداف مطلوب در آینده و در راستای اهداف تعیین شده بهکار میرود. برنامهریزی راهبردی میتواند بهعنوان پاسخی به مشکلات پیشآمده در صنعت گردشگری نیز مطرح شود. در هسته گردشگری مانند تمام فعالیتهای تجاری دیگر باید «راهبرد گردشگری» تجسم یابد. از جمله مدلهای برنامهریزی راهبردی مورد استفاده در توسعه گردشگری بهویژه در گردشگری شهری، مدل سنتی SWOT است. امروزه پس از سالها استفاده و ارزیابی از این مدل کاربردی این نتیجه حاصل شده که SWOT مبتنیبر الهامات ذهنی و غیرسیستماتیک است، (دادههای کیفی) و از سوی دیگر از کمیسازی اجتناب کرده و همچنین فاقد قدرت پیشبینی است. مدل Meta-SWOT در یک برنامه متشکل از پنجره عنوان و هفت پنجره بههم پیوسته اجرا میشود. هدف آن رهنمون ساختن تصمیمگیرندگان در فرایندی یکپارچه از مرحله اولیه توفان مغزی به ایجاد فهرست رتبهبندیشدهای از اولویتهای استراتژیک است. این ابزار بازبینیهای نامحدود نهادهها را امکانپذیر میکند، زیرا افراد تصمیمگیرنده ارزیابی خود را در طول یک فعالیت برنامهریزی تغییر میدهند. این پژوهش با هدف توسعه گردشگری در شهر یزد برای نخستینبار به معرفی مدل استراتژیکMeta-SWOT در امر گردشگری شهری پرداخته است. جهت انجام این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و روش گردآوری دادهها و تحلیل اطلاعات مورد نیاز بهصورت اسنادی و پیمایشی است. جهت تدویناستراتژی توسعه و تشریح اهداف، منابع، تواناییها و عوامل کلان محیطی از تکنیک تحلیلی Meta-SWOT استفاده شده است. براساس نتایج بهدستآمده مهمترین عامل در راستای توسعه گردشگری شهری در شهر یزد ثبات سیاسی در سطح کلان است. توجه مسئولین، نیروی انسانی مجرب در گردشگری و سرمایه گذاری از دیگر مواردی است که باید در راستای آن اقدمات مؤثری صورت پذیرد.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با هدف توسعه گردشگری در شهر یزد برای نخستین بار به معرفی مدل استراتژیک Meta-SWOT در امر گردشگری شهری پرداخته است .
فقدان بررسی دقیق عوامل و فقدان اولویت بندی عوامل و راهبردها Görener & Others: 2012; Osuna & Aranda, 2007; ابهام در تعریف استراتژی پایانی به دلیل مجاورت مناطق راهبردی در ماتریس عوامل داخلی و خارجی و در نتیجه دقیق نبودن تصمیمات Hosseini-Nasab & Others, 2011 اشکالات اساسی در روششناسی مانند تأکید اندک بر حل مسئله Cameron & Caza, 2004; HillWestbrook, 1997; Karakas, 2009; & Ludema, 2012 بالا به پایین بودن جهت برنامه ریزی Stavros & Hinrichs, 2011; Stavros & Wooten, 2012 تأکید بر خلاها، کم و کاستی ها به جای توجه به نتایج Stavros & Hinrichs, 2011 تأکید بر تحلیل و سپس برنامه ریزی بدون درنظر گرفتن قابلیت انجام Stavros & Hinrichs, 2011 دلسردکنندگی و تقلیل دهنده انرژی سازمانی Stavros & Hinrichs, 2011 (منبع : مطالعات نگارندگان) به طور کلی پس از ناکامی سیستم ها در رسیدن به اهداف خود با استفاده از تحلیل SWOT، صاحباننظر عرصه مدیریت استراتژیک درپی ارتقا این مدل برآمدند.
جامعه آماری این تحقیق را ٣٥ نفر از مسئولان و افراد صاحب نظر در گردشگری شهر یزد تشکیل می دهند، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه راهبرد توسعه گردشگری شهری از مدل Meta-SWOT استفاده شده است .