چکیده:
بیشک سازمانهای ایرانی به روشهای کارآمد علم مدیریت، و بهویژه مدیریت راهبردی جهت تعالی نیازمندند. اما غالب مفاهیم و روشهای علم مدیریت بر پایة ارزشهای فرهنگ غربی استوار است. پیشفرضها و ارزشهای جامعة ایرانی تأثیر زیادی در ذهن و عملکرد مدیرانی خواهد گذاشت که آگاهی، باورمندی و التزام آنها به روشهای علمی مدیریت روشن نیست. در این مقاله با ابزار پرسشنامه سعی شده است ارتباط فرهنگ ملی، فرهنگ صنعت و شایستگیهای مدیریت ارشد (فرهنگ سازمانی در سطح مدیران) با اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد بررسی شود. در این پژوهش دو روش کمی وکیفی بهکار گرفته شده است. نتایج بخش کمی (روش همبستگی) نشان داد فرهنگ صنعت به میزان زیادی در تعهد مدیریت ارشد به راهبرد مؤثر است. همچنین، این دو عامل تأثیر زیادی بر تعهد و تأثیر کمی بر اعتقاد مدیران به راهبرد میگذارند. نتایج بخش کیفی (مطالعة کتابخانهای) نیز عوامل خلقی فرهنگ ملی را که در اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد مؤثرند، مشخص کرده است.
خلاصه ماشینی:
در ایـن مقالـه بـا ابـزار پرسشنامه سعی شده است ارتباط فرهنگ ملی، فرهنگ صنعت و شایستگیهای مدیریت ارشد (فرهنگ سـازمانی در سـطح مـدیران ) بـا اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد بررسی شود.
هافستد در بررسی و مطالعۀ پربار خود در یک سازمان چندملیتی (IBM) در٤٠ کشور جهان که ایران نیز جزء آن کشورها بود، پنج بعد اساسی را مبنای تمایز بین فرهنگ های ملی معرفی کرد کـه عبارت اند از فاصلۀ قدرت ، پرهیز از عدم اطمینان ، فردگرایی در مقابل جمـع گرایـی، مردخـویی در مقابل زن خویی و نحوة نگرش به زمان .
مدیریت راهبردی و اهمیت اعتقاد و تعهد مدیران نتایج تحقیقات نشان میدهد شـرکت هـا در پرتـوی بهـره گیـری از مفـاهیم مـدیریت اسـتراتژیک عملکردی مطلوب تر داشته و به موفقیت های زیادی دست یافته انـد (منوریـان و همکـاران ، ١٣٨٩، ص ٥ ١٠- ١٠١)، در مقابل ، برخی سازمان ها بـه شکسـت هـای جبـران ناپـذیری دچـار شـده انـد، به طوری که طی دو دهۀ گذشته ٦٠ تا ٩٠ درصد از سازمان ها در اجرای استراتژیها و دسـتیابی بـه اهداف استراتژیک خود ناکام مانده اند (غفاریان و علیاحمدی ، ١٣٨١، ص ٨٥).
تعهد مدیریت به عنوان عاملی مؤثر در اجرای استراتژی سـازمان هـا در نتـایج پژوهش های مختلف (٢٠٠٥ ,Steel &Mankias ;٢٠٠٣ ,Okumus) تأیید شده است .
٤. نتایج بخش کمی حاکی از آن بود که اعتقاد مدیران به مدیریت راهبردی نسـبت بـه تعهـد ایشان به راهبرد مناسب تر است ، و از فرهنگ سازمان و صنعت کمتر تأثیر میپذیرد.
International Journal of Cross Cultural Management, 3(1), 109-132.