چکیده:
تعادل بخش جداییناپذیر تمام فعالیتهای روزمره و ورزشی است و حفظ آن مستلزم دریافت اطلاعات از سیستمهای مختلف بهویژه بینایی است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد همزمان آینه بر میزان توانایی حفظ تعادل بود. به این منظور 34 دانشآموز دختر 13-7 ساله در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنیها پس از اجرای پیشآزمون تعادل ایستای لکلک بهصورت تصادفی به سه گروه کنترل، بازخورد همزمان آینه و چشم بسته تقسیم شدند. از روش آماری t همبسته برای مقایسۀ درونگروهی و از تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسۀ بینگروهی در سطح معناداری 05/0 ≥ P استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس تفاوت معناداری را در پیشآزمون سه گروه نشان نداد (05/0 ≤ P). اما در پسآزمون، میزان توانایی حفظ تعادل در کودکان با استفاده از بازخورد همزمان آینه نسبت به گروه کنترل (001/0=P) و نسبت به گروه چشم بسته (001/0=P) تفاوت معناداری داشت. همچنین نتایج tهمبسته نشان داد که تنها گروه بازخورد همزمان دارای افزایش معناداری (007/0=P) در میزان تعادل بود. نتایج نشان میدهد استفاده از بازخورد همزمان در کودکان با استفاده از آینه میتواند موجب بهبود توانایی حفظ تعادل در کودکان شود.
خلاصه ماشینی:
گلدهوف، كاردون، ديبردياهوجي، دنيلز، كرويتز، فا 7 lercq"/>De Clercq"/> ( McCabe, Haigh, Ring, Halligan, Wall, & Blake Complex regional pain syndrome Feltham, Ledebt, Deconinck, & Savelsbergh Gawande Bass Phantom Pain Geldhof, Cardon, De Bourdeaudhuij, Danneels,Coorevits, Vanderstraeten, De Clercq استفاده از آزمون باليني تغيير حسي تعادل در كودكان كه روي 20 كودك در چهار حالت چشم باز بسته روي فوم نرم و چشم باز و بسته روي زمين صورت گرفت، نشان دادند كه اين دستگاه توانايي خوبي براي نشان دادن ميزان تعادل در كودكان دارد (16).
همچنين با توجه به اينكه با بررسيهاي به عمل آمده در تحقيقات داخلي و خارجي، پژوهشي در خصوص بررسي نقش بازخورد همزمان بينايي (بازخورد آينه) و تأثير آن روي تعادل كودكان سالم بسيار اندك صورت گرفته يا مشاهده نشد، هدف تحقيق حاضر بررسي تأثير بازخورد همزمان آينه بر توانايي حفظ تعادل دختران 7 تا 13ساله است و محققان در پي پاسخگويي به اين پرسش خواهند بودند كه آيا استفاده از آينه براي ارائة بازخورد همزمان به كودكان، علاوه بر بازخورد بينايي مي تواند موجب بهبود معنادار ميزان توانايي تعادل دختران تا7 13 سا Meneghetti, Blascovi-Assis, Deloroso, & Rodrigues Clark & Watkins روش پژوهش طرح تحقيق پژوهش حاضر از نوع نيمهتجربي بوده و به صورت پيش آزمون – پس آزمون با گروه كنترل انجام گرفته است.
شايد بتوان اين نتيجه بخش نبودن را بدين دليل دانست كه تأثيرات بازخورد بينايي در بهبود و اثرگذاري بر روند ب Meneghetti, Blascovi-Assis, Deloroso, & Rodrigues Walker, Brouwer, Culham, بيماران هشت هفته بعد از اعمال مداخله قابل مشاهده خواهد بود (28)، از سوي ديگر، عدم آمادگي بيماران و كنار نيامدن آنها با وضع بيماري خود، ميتواند عاملي براي به وجود نيامدن تفاوت بين روش هاي بازتواني و مداخلات درماني باشد.