چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی اثر تداخل زمینهای مسدود، نظامدار فزاینده و تصادفی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای والیبال مبتنی بر تغییرات در برنامۀ حرکتی تعمیمیافته است. در واقع تحقیق حاضر با هدف پاسخ به این پرسش انجام گرفت که آیا افزایش منظم سطح تداخل زمینهای، بر یادگیری مهارت سرویس والیبال از آرایش مسدود یا تصادفی اثربخشتر است. در این پژوهش 30 دانشجو (در 3 گروه 10 نفری) با میانگین سنی 4 ± 23 سال شرکت کردند. تفاوت گروهها در آرایش تمرین سه نوع سرویس بود. آزمودنیها، در این آزمایش، مهارت سرویس پنجۀ ساده، چکشی و موجی والیبال را از فاصلۀ 9 متر از تور والیبال با آرایشهای مختلف انجام دادند. هر شرکتکننده 108 تکرار از هر سرویس و در مجموع 324 کوشش طی 9 جلسه (هر جلسه 36 تکرار) انجام داد. نتایج نشان داد آرایش افزایشی، در مقایسه با تمرین تصادفی و مسدود، موجب اجرای بهتر در آزمون یادداری و انتقال شد (05 /0p
خلاصه ماشینی:
كارشناسي ارشد رفتار حركتي، دانشگاه تهران، ايران چكيده هدف از اين پژوهش، بررسي اثر تداخل زمينهاي مسدود، نظام دار فزاينده و تصادفي بر اكتساب، يادداري و انتقال مهارتهاي واليبال مبتني بر تغييرات در برنامة حركتي تعميميافته است.
نتايج نشان داد آزمودني هايي كه در طول تمرين به صورت تدريجي تداخل زمينه اي را بالا مي بردند (گروه فزاينده نظام دار)، اجراي بهتري در آزمون يادداري و انتقال نسبت به گروه هاي تصادفي و مسدود داشتند.
نتايج آزمون تحليل واريانس يكراهه در مرحلة اكتساب در گروه هاي آزمايشي با GEP (به تصویر صفحه رجوع شود) در مقابل در مرحلة يادداري مهارت سرويس سه گانة واليبال، اين برتري به نفع گروه تمرين نظامدار فزاينده، نسبت به گروه مسدود و تصادفي است.
در توجيه اثر تداخل زمينهاي به طور كلي فرضيههاي زيادي از جمله فرضية بسط (30)، فرضية بازسازي طرح عمل (2)، فرضية بازداري پس گستر (31)، فرضيه مگيل و هال (1990)، فرضية تلاش شناختي (لي،سونين و سرين، 1994) و فرضية نقطة چالش كه توسط لي و گواداگنوالي (2004) ارائه شد (15،18،20)، وجود دارد كه بررسي اين فرضيات حاكي از برتري گروه تمرين تصادفي و همچنين گروه نظام دار فزاينده در مقابل گروه قالبي عنوان شده است.
"Effects of contextual interference and age on acquisition, retention, and transfer of motor skill.
"Contextual interference effects on the acquisition, retention, and transfer of a motor skill.