چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر کانون توجه بر یادگیری پرتاب دارت در کودکان کمتوان ذهنی بود. در این مطالعۀ شبهتجربی، 22 پسر 10 تا 12 سالۀ کمتوان ذهنی براساس هوشبهر 70 - 50 بهصورت تصادفی انتخاب و پس از یک جلسه تمرین و پیشآزمون، براساس امتیاز بهدستآمده، سن و هوشبهر در دو گروه توجه (درونی، بیرونی) همسان قرار گرفتند. افراد، 5 بلوک و هر بلوک 8 پرتاب را تمرین کردند. از آزمونهای تحلیل واریانس دوطرفۀ مکرر و تحلیل واریانس استفاده شد. در مرحلۀ یادداری، هر دو گروه در پرتابها دقت خود را افزایش دادند و در اثر تمرین، تغییرپذیری (044/0= P) و دقت پرتابها (047/0= P) کاهش یافت. در مرحلۀ انتقال، گروه توجه درونی قادر به انتقال مهارت به شرایط جدید نبودند، ولی گروه تمرین متغیر در انتقال مهارت خود به شرایط جدید موفق بودند. همچنین گروه توجه بیرونی نسبت به گروه توجه درونی تغییرپذیری (049/0= P) کمتر و دقت (048/0= P) بیشتری داشتند. براساس یافتههای تحقیق، گروه توجه بیرونی قادر به یادداری و انتقال مهارت به شرایط جدید بودند که فرضیۀ عمل محدودشدۀ ولف و همکاران (2001) در افراد کمتوان ذهنی نیز تأیید میشود.
خلاصه ماشینی:
اين نظر كه شايد انواع كانون توجه بيروني بر عملكرد و يادگيري مؤثر باشد نيز در تحقيقات متعددي به اثبات رسيده است، براي مثال عبدلي و همكاران (1390) در تكليف تعادلي (3) و نعيميكيا و همكاران (1390) در تكليف راه رفتن (4) به اين نتيجه رسيدند هنگام آموزش تكاليف حركتي از روشهاي بازخورد و دستورالعمل جهتدهي توجهي بيروني (توجه به اثر حركت) به جاي توجه دروني (توجه به خود حركت) استفاده شود.
در اين تحقيقات نه تنها تمركز توجه بيروني نسبت به دروني در انواع مهارتهاي حركتي برتر بود، بلكه براي سطوح مختلف تخصص ( مبتدي و ماهر) و گروههاي سني (بزرگسالان، نوجوانان و كودكان) و براي افراد سالم و افرا اختلال حركتي نيز مشخص شده است؛ براي مثال، در اين زمينه فاسولي7 و همكاران (2002) به بررسي نوع دستورالعمل دهي در مهارت دسترسي افراد سكتة مغزي پرداختند و دريافتند استفاده Masters Zachry Wulf & Su Bell & Hardy Marchant Fasoli Porter بيروني موجب بهبود بهتر مهارت دسترسي ميشود و اوج سرعت حركت بيشتري نسبت به تمركز توجهدروني ايجاد ميكند (11).
مطالعات در زمينة افراد خاص محدود است و تا كنون در ايران چنين پژوهشي انجام نگرفته است؛ همچنين در صورت مؤثر بودن كانون توجه در اكتساب مهارتهاي حركتي، اين روش، تكنيك مناسبي براي توسعة مهارتهاي حركتي اين افراد محسوب خواهد شد كه مربيان و افرادي كه در مراكز بازتواني با اين گونه افراد سروكار دارند، مي توانند از اين روش براي توسعة تواناييهاي حركتي افراد عقبماندة ذهني Landers Wulf Sturmberg Chiviacowsky johnson استفاده كنند، ازاينرو در اين پژوهش سعي شده تأثير كانون توجه دروني و بيروني بر يادگيري پرتابدارت در افراد كمتوان ذهني بررسي شود.
"An external focus of attention enhances motor learning in children with intellectual disabilities".