چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسشنامه اهداف پیشرفته در ورزش بود. جامعۀ آماری پـژوهش را دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد (450=N) تشکیل دادند که از بین آنها 186 آزمودنی به شکل تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابـزار اندازهگیری مورد استفاده پرسشنامۀ 12 سؤالی اهداف پیشرفته (ریو و همکاران، 2012) بود که دارای 4 مؤلفه (اهداف تسلط پرهیزی، اهداف عملکرد پرهیزی، اهداف تسلط گرایشی و اهداف عملکرد گرایشی) است. روش امتیازگذاری به سؤالها بر اساس طیف لیکرت پنج گزینهای (از کاملا مخالف=1 تا کاملا موافق= 5) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از ترجمه توسط اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. روشهای آماری مورد استفاده، از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، آلفای کرونباخ برای تعیین همسانی درونی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. یافتههای پژوهشی نشان دهنده همسانی درونی (81/0=α) برای پرسشنامه اهداف پیشرفته بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالها رابطه معناداری با مؤلفهها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای مؤلفه خود باشند. شاخـصهای نسبت x2 به df (63/1)، 066/0=RMSEA و همچنین 057/0=RMR، 92/0=GFI، 90/0=AGFI، 93/0=NFI و 97/0=CFI هم برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط مؤلفهها با مفهوم اهداف پیشرفته نتایج نشان داد که تمامی مؤلفهها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم اهداف پیشرفته باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل "اهداف پیشرفته" مورد تأیید قرار گرفت.
The aim of this study is to determine the validity and reliability of Achievement Goals in Sport Questionnaire. The statistical population of this study was physical Education students of Ferdowsi University in Mashhad (N=450) out of which 186 samples were selected randomly as the sample. Measurement Instrument was a questionnaire of 12-item used Achievement Goals (Riou et al, 2012) with four subscales (Mastery-Approach Goal, Performance-Approach Goal, Mastery-Avoidance Goal, Performance-Avoidance Goal). The pointing method of questions was based on Likert range five options (wrong completely=1 to True completely=5). Face and content validity of questionnaire were accepted after translation by sport management professors. Statistical methods were descriptional indexes for describing data, Cronbach`s alpha for determining validity, analysis of an accepting factor test in order to examine differences of the averages the statistical software SPSS and LISREL was used. Analytical results showed (α=0.81) reliability for Achievement Goals questionnaire. All questions had a significant relationship with their agent in reliability of Structure, the amount of relationship and T-value, and they could be a good predictor for their agent. X2/df=1.63, RMSEA=0.066 indexes and RMR=0.057, GFI=0.92, AGFI=0.90, NFI=0.93 and CFI=0.97 also confirmed the goodness of models. The results among the relations of factors and the meaning of Achievement Goals showed that all factors could be a good predictor for the concept of Achievement Goals as well. Finally internal and external validity of Achievement Goals model were accepted.