چکیده:
بهکارگیری فناوری در برخی سازمانها، به بازده مورد انتظار و بهبود عملکرد منجر نمیشود و نشانة وجود نوعی مسئله در مواجهة سازمانها با فناوری است؛ بنابراین، در این زمینه باید مطالعات عمیق و هدفمند محسوس صورت گیرد تا مواردی که حداقل با شکست مواجه نشدهاند، واکاوی شوند. از نمونههای موفق در زمینة فرایند کارآفرینانه و فناورانة سازمانی، ایجاد شرکتی جدید با عنوان شاپرک در بدنة سازمان بزرگ و عمومی بانک مرکزی است که پژوهش حاضر متکی بر آن است. این فرایند بهدلیل داشتن ابعاد گسترده، مهم و حاوی ابعاد پژوهشی فراوان است. در این پژوهش با استفاده از روش نظریة دادهبنیاد، تبیینی برای فرایند مذکور ارائه شده است. از مصاحبهها درمجموع 138 گزارة مقولهای در مرحلة کدگذاری باز و 38 مقوله در مرحلة کدگذاری محوری جوانه زد. در مرحلة کدگذاری انتخابی، نه دسته مقوله حاصل آمد. این مقولهها شامل عقبة تاریخی شاپرک، پیشاقدامات فرایند رخداد آن، ساختارسازی جدید، مدل کسبوکار، متقاعدسازی عمومی، نظارت و تنظیم مقررات بهعنوان مقولة اصلی و پیامدهاست. درنهایت، نظریة دادهبنیاد شکوفاشده، روایت و توصیههای سیاستی متناظر با آن برای استفادة سازمانهای بزرگ و عمومی در مواجهه با فناوری ارائه شده است.
In many organizations، Technology couldn’t improve efficiency and performance. Hence In this subject، in-depth and targeted studies are needed to explore successful cases. One of these rare and successful cases is Shaparak. Shaparak is a new corporation in central bank of Iran as a large and public organization that is one of the newest technological proceedings in the central bank. This study was based on the occurrence of this technological entrepreneurial action. This study been done with grounded theory as a qualitative approach. From interviews، 138 categorical propositions in open coding and 38 sub-categories in axial coding sprouted. In selective coding 9 categories came up. These categories include historical background، antecedents of the event process، the structuring of new business models، to convince the public، regulation as the core category and the consequences. Finally the blossom of the grounded theory sprouted and corresponding policy recommendations are presented which can be used in large and public organizations especially in exposure to the new technologies.
خلاصه ماشینی:
درنتیجه ، پژوهش حاضر فرایند کارآفرینی فناورانه را در سازمان های بزرگ عمومی برای تبیین فرایند مورد اشاره و ایجاد ظرفیت پیش بینی واکاوی کرده است .
براین اساس ، پرسش اصلی پژوهش به صورت زیر بیان می شود: فرایند رخداد شاپرک به عنوان یک کارآفرینی فناورانه در سازمانی بزرگ چگونه بوده است ؟ درادامه ، ابتدا مبانی نظری موضوع بررسی و تحلیل می شود، سپس روش پژوهش ارائه می شود و پس از آن واکاوی شاپرک در قالب یافته های پژوهش صورت می گیرد.
همچنین در پژوهشی با مطالعۀ موردی صنعت بانکداری ایران ، بر تأثیر گرایش کارآفرینانۀ سازمانی بر منابع دردسترس بانک ها برای تبدیل آنها به مزیت رقابتی تأکید شده است ، به طوریکه بر اهمیت جایگاه گرایش کارآفرینانۀ سازمانی در بانک های تجاری دلالت دارد و توجه ویژة مدیران ارشد را به این حوزه جلب میکند (حیدری و همکاران ، ١٣٩٤) درادامه و پس از ارائۀ روش پژوهش ، فرایند رخداد یک اقدام کارآفرینی فناورانه در سازمانی بزرگ واکاوی می شود.
درواقع ، مجموعۀ پیشایندها، پیش اقدامات و ساختارسازی جدید که از دستهمقوله های فرایند هستند با رویکرد ایجاد ساختاری برای رگولاتوری در نظام پرداخت الکترونیک کشور انجام گرفتند و حتی مدل کسب وکار شاپرک براساس همین گزاره طراحی شده است .
“Alliances, corporate technological entrepreneurship and firm performance: Testing a model on manufacturing firms”.
Technology entrepreneurship : a process framework, den University dissertation.