Skip to main content
فهرست مقالات

شناسایی تأثیر هوش معنوی بر اشتیاق کارآفرینانه با نقش میانجی هویت ایده‌آل کارآفرینانه؛ (مورد مطالعه: کارآفرینان مستقر در پارک‌های علم و فناوری شهر تهران)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 453 تا 472)

کلیدواژه ها :

اشتیاق کارآفرینانه ،هویت ایده‌آل کارآفرینانه ،هوش معنوی

spiritual intelligence ،entrepreneurial passion ،Ideal entrepreneurial identity

کلید واژه های ماشینی : کارآفرینان ، نقش میانجی هویت ایده‌آل کارآفرینانه ، مرکزیت هویت ایده‌آل کارآفرینانه ، میانجی مرکزیت هویت ایده‌آل کارآفرینانه ، هوش معنوی ، نقش میانجی مرکزیت هویت ایده‌آل ، اشتیاق ، هوش معنوی بر اشتیاق کارآفرینانه ، مرکزیت هویت ایده‌آل کارآفرینانه تأثیر ، اشتیاق کارآفرینانه با نقش میانجی

پژوهش‌ها اهمیت اشتیاق کارآفرینانه را در شروع و استمرار رفتار کارآفرینانة افراد تأیید کرده‌اند، اما پژوهش‌های اندکی به بررسی علل شکل‌گیری اشتیاق کارآفرینانه و جست‌وجوی آن در ویژگی‌های درونی کارآفرینان پرداخته‌اند. در پژوهش حاضر، تأثیر هوش معنوی (متغیر مستقل) بر اشتیاق کارآفرینانه (شامل سه بعد اشتیاق ابداعی، تأسیسی و توسعه‌ای) با نقش میانجی مرکزیت هویت ایده‌آل کارآفرینانه مطالعه شده ‌است. این مطالعه با روش پیمایشی و با نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین 120 نفر از کارآفرینان مستقر در پارک‌های علم و فناوری شهر تهران انجام گرفت. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان تعیین شد و سرانجام 95 پرسشنامة صحیح جمع‌آوری شد. به‌منظور تجزیه ‌و تحلیل و بررسی فرضیه‌ها از روش مدل‌سازی معادله‌های ساختاری با روش حداقل مربعات و نرم‌افزار آماری SmartPLS استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد هوش معنوی کارآفرینان بر اشتیاق کارآفرینانه و مرکزیت هویت ایده‌آل تأثیر مثبت و معناداری دارد و نقش میانجی مرکزیت هویت ایده‌آل در اشتیاق ابداعی و تأسیسی تأیید شد.

Entrepreneurial passion has been shown to have important effect on starting and persistence of entrepreneurial behavior، however its causes has not yet been studied. This paper is aimed at investigating the effect of SQ on three types of passion including passion for inventing، founding and developing with the mediating role of ideal entrepreneurial identity centrality. This descriptive survey was conducted using the random sampling on 120 entrepreneurs of Tehran science and technology parks. The sample size have been calculated using Krejcie and Morgan table and 95 valid questionnaire were collected. Hypothesis testing were carried out through structural equation modeling using SmartPLS software. The results confirmed the effects of entrepreneur's SQ on entrepreneurial passion and the mediating role of ideal identity centrality in the relationship between SQ، inventing and developing passion.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)