چکیده:
در این پژوهش به مقایسه برنامه آموزش ایمنی ترافیک به کودکان پیش دبستانی در کشور ایران و استرالیا پرداخته و شباهت ها و تفاوتهای عناصر هر کدام از طرحهای کشورهای مذکور مورد بررسی قرار گرفته است . مقاله حاضر تلاش می کند اجزای اصلی برنامه آموزشی که شامل اهداف، محتوا، رویکردهای آموزشی و نیز ابزار مورد نیاز برای اجرای آن را در این دو کشور مورد بررسی قرار دهد. نتایج این پژوهش می تواند به برنامه ریزان برای دست یابی به هدفهای ٩٣ خود از راه رفع نواقص و کاستی ها و ایجاد تغییرات لازم در برنامه فعلی و یا تدوین برنامه ای جدید و جامع تر کمک کند. در این پژوهش مقایسه ای، دادههای مورد نیاز برای پاسخ به پرسش ها، به وسیله مطالعه توصیفی براساس تحلیل محتوای گردآوری اسناد و مدارک کتابخانه ای و گزارشهای پژوهشی صورت پذیرفته است . براساس نتایج پژوهش ، اهداف دو طرح در بسیاری از موارد دارای اشتراک بوده ولی از لحاظ رویکرد آموزشی طرح اجرایی در استرالیا مبتنی بر استفاده از موقعیت های عملی (سازندهگرایی ) و اصول تغییر رفتار می باشد و طرح اجرایی در ایران از محتوای آموزشی قابل استفاده در کلاس درس و یادگیری اجتماعی براساس بحث و گفتگو کلاسی بهره می گیرد. همچنین تفاوتهایی نیز در ابزار، محتوا و نیز اهداف میان این دو طرح وجود دارد که آنها را از یکدیگر متمایز کرده است و حاکی از لزوم تغییر در محتوا، سطوح آموزش، ضریب نفوذ در کشور و هدفگذاری می باشد.
خلاصه ماشینی:
"- آموزش اهمیت حضور والدین هنگام عبور از خیابان - آشنایی با گذرگاه های عابرپیاده و نقش آن در حفظ سلامتی - آشنایی با خط کشی عابرپیاده و مکان های امن در خیابان - ایجاد توانایی کنترل خود در هنگام مواجهه با خطر (مثل خودرو) در خیابان - آشنایی با چراغ راهنمایی - آشنایی نوآموزان با تاثیرات آلودگی هوا -گسترش گنجینه لغات مرتبط با مباحث ترافیکی - آموزش شیوه صحیح عبور از خیابان - آموزش شناخت تابلوهای ترافیکی و هشداردهنده - آموزش شناسایی راه های ایمن و یاددهی مسیرهای خانه تا مدرسه - درک اهمیت بودن با بزرگسالان هنگام عبور از خیابان - استفاده از حواس خود برای جمع آوری اطلاعات درباره وضع عبور و مرور - استفاده از نشانه های دیداری برای تصمیم درباره این که چه زمان راه خلوت است - استفاده از روش توقف کردن ، نگاه کردن ،گوش کردن و فکرکردن هنگام عبور از خیابان (تحت نظارت ) - آموزش نحوه نشستن و حضور در وسیله نقلیه عمومی و شخصی ویژگی های فرایند آموزش - قالب های ارائه محتوا عبارت انداز: شعر، قصه ، نقاشی ، نمایش ، بازی ، فعالیت علمی - در قالب های محتوایی شعر و قصه ، فعالیت ها به وسیله معلم هدایت می شود ولی در سایر قالب ها، فعالیت با محوریت شاگرد است ابزارهای آموزشی : ماکت های آموزشی قالب های ارائه محتوا: کارهای عملی ، حضور در موقعیت ترافیکی ابزارهای آموزشی : استفاده از DVD های آموزشی ، پارک آموزش ترافیک رویکرد آموزشی : تاکید بر اصول تغییر رفتار از طریق الگودهی و کاربرد 104"