چکیده:
سیاست تقسیم سود یکی از مهمترین مباحث مدیریت مالی و در واقع اساس ارزشیابی شرکت ها است: ارزش تمام شرکت ها برابر با مجموع ارزش فعلی جریان های نقدی آتی آنهاست. سرمایه گذاران در قبال پذیرش ریسک سرمایه گذاری در شرکت دو نوع بازده نقدی دریافت می نمایند: سود نقدی و سود سرمایه ای (ناشی از تغییرات ارزش سهام). سود نقدی سهام مهم ترین منبع پرداخت وجوه نقد به سهامداران بوده و لذا از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهشگران تاکنون مدل ها و تئوری های بسیاری برای تشریح، تبیین و پیشبینی عوامل موثر بر تصمیمات شرکت در باب تقسیم سود ارائه نموده اند. هر تحقیق علمی جدید بایستی با بررسی و استفاده از نتایج تحقیقات مشابه قبلی و در جهت پیشبرد سیر تکاملی طی شده توسط تحقیقات پیشین تدوین گردد، این مقاله به منظور تسهیل این فرآیند به مروری جامع بر نظریههای مرتبط با سیاست تقسیم سود پرداخته است.
The through the financial investigations conducted by the financial researchers، the effects of the frequency variable on the management and accounting has been discussed. However one of the most important factors which might affect this field of the study and it’s sub systems are cultural factors. Cultural diversity from continent to continent، from country to country and even in lower levels from a city to another city might lead to diversity in norms، values and procedures and might have significant effects on the sciences such as accounting، management and tax systems. This article investigated the relationship between hofsted cultural dimensions and tax system values (ie. Equity and tax neutrality). Culture and cultural differences in different countries naturally created in procedures، tax payment and the methods of tax systems designing، therefore through investigation of the relationship between cultural values in a society and tax values the desired results can be obtained. This study based on the hofsted cultural framework (1980) in order to know the effect ofculture on tax systems and investigate these effects.
خلاصه ماشینی:
بر اساس این تئوری سیاست تقسیم سود شرکت پیامد مستقیم سیاستهای سرمایهگذاری آن است، به این معنی که پس از اختصاص منابع مالی موجود به پروژههای با خالص ارزش فعلی مثبت، جریانهای نقدی مازاد باقیمانده (در صورت وجود) به صورت سود نقدی بین سهامداران توزیع میشوند.
برای مثال، با کنارگذاری یکی از مفروضات میلر و مودیلیانی (1961)، در شرایطی که بازار کامل نباشد عدم تقارن اطلاعاتی به وجود خواهد آمد که خود منشأ شکلگیری تئوریهای علامتدهی و نمایندگی در تشریح سیاست تقسیم سود است.
در این تئوری فرض میشود سود نقدی به عنوان یکی از ابزارهای حل مشکل نمایندگی در قرارداد پاداش مدیریت مورد استفاده قرار میگیرد و بر اساس آن انتظار میرود نسبت تقسیم سود رابطه معکوسی با پاداش مدیران داشته باشد.
Miller and Modigliani 6.
Jensen and Meckling 12.
Fama and French 22.
Baker and Wurgler 24.
; 2009; “Payout policy and cash-flow uncertainty”; Journal of Financial Economics, 93:88–107.
International evidence on the determinants of dividend policy”; Journal of Financial Economics, 89:62-82.
; 2001; “Disappearing dividends: changing firm characteristics or lower propensity to pay?”; Journal of Financial Economics, 60:3-43.
; 1976; “Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs, and ownership structure”; Journal of Financial Economics, 48:831-80.
; 2000; “Agency problems and dividend policies around the world”; Journal of Finance, 55:1-33.
; 1982; “Growth, beta, and agency costs as determinants of dividend payout ratios”; Journal of Financial Research, 5:249-259.